فاطمه ستایش مهر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح به صورت پایلوت در این استان اجرا شد که عملکرد بسیار خوبی نیز به دست آمده است.
وی افزود: متقاضیان اجرای این طرح نهاده های کشاورزی مورد نیاز را رایگان دریافت کردند.
به گزارش ایرنا چغندرعلوفه ای به خاطر تحمل خشکی، کیفیت عالی ریشه، عیار قند بالا، ویژگی های علوفه برگی خوب، ارزش غذایی و عملکرد بالا در مقایسه با سایر گیاهان علوفه ای محصول محبوبی برای دام محسوب می شود.
با توجه به ویژگی های چغندر علوفه ای می تواند گزینه بسیار مناسبی برای تامین بخشی از علوفه مورد نیاز دام های منطقه به صورت علوفه تازه و سیلو در زمان های کمبود علوفه باشد.
کارشناس مسئول چغندرقند سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: چغندر علوفه ای که برای مصرف دام ها استفاده می شود از وزن بسیار بالایی برخوردار است.
ستایش مهر اظهار داشت: چغندر علوفه ای خرد می شود و به عنوان کنسانتره همراه یک علوفه دیگر به دام خورانده می شود.
به گزارش ایرنا در سال زراعی جاری برخی از چغندرکاران این استان به علت قیمت بالای این محصول در بازار از تحویل آن به کارخانه قند خودداری کرده و آن را به دامداران می فروشند.
هم اکنون قیمت چغندرقند در بازار در مقایسه با قیمت تضمینی بالاتر است به همین علت برخی از کشاورزان محصول خود را به بازار و دامدار عرضه می کنند.
هم اکنون قیمت هر کیلوگرم چغندرقند در بازار پنج تا هفت هزار ریال به فروش می رسد.
برداشت محصول چغندرقند از سطح 2 هزار و 800 هکتار از کشتزارهای این استان آغاز شده است که پیش بینی می شود از این سطح 90 هزار تن محصول برداشت شود.
بیشترین سطح زیر کشت چغندر قند مربوط به شهرستان های شیروان، فاروج، اسفراین و مانه و سملقان است.
خراسان شمالی با ‎ 344هزار هکتار عرصه کشاورزی ‎ 307هزار هکتار زراعت با ‎ 32گونه زراعی و ‎ 38هزار هکتار باغ با ‎ 28گونه باغی دارد.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.