به گزارش خبرنگار ایرنا، زیرساخت‌های مناسب و مسیر کوتاه‌تر تا کربلای معلی، مرز خسروی را به اولویت بسیاری از زائران اربعین تبدیل کرده است.

اما در حالی که روز به روز بر تردد زائران از این مرز افزوده می شد، ناگهان ایجاد ناآرامی در بغداد سبب یکطرفه شدن خسروی از روز ۱۱ مهر شد.

مرز خسروی البته همچنان برای تردد اتباع عراقی و تبادلات تجاری باز است.

مرز خسروی نزدیکترین نقطه ایران به کربلاست؛ این مرز تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، کاظمین ۲۰۳، کربلا ۳۰۰، سامرا ۳۲۶ و نجف ۳۸۰ کیلومتر فاصله دارد. خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین در غرب کرمانشاه قرار دارد.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند.

شرایط مناسب مرز خسروی برای تردد زائران و جلوگیری از ازدحام و معطلی در سایر مرزها بویژه مهران، سبب شده که مسئولان استان و کشور بشدت پیگیر پایان محدودیت تردد از خسروی باشند.

قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار ایلام هم ابراز امیدواری کرده است که با «مرتفع شدن» موانع تردد از مرز خسروی، از بار ترافیکی مرز مهران کاسته شود.

انتخاب مسیر جدید

استاندار کرمانشاه در این باره گفت: زائرانی که از مرز خسروی عبور می‌کنند پس از گذر از شهر دیالی، باید وارد شهر بغداد شوند که هم اکنون بخاطر مسائل اخیر داخل عراق، منع آمد و رفت در این شهر(بغداد) وجود دارد.

هوشنگ بازوند صبح شنبه در گفت و گو با رادیو کرمانشاه افزود: اگر مشکل عبور از بغداد حل شود که چه بهتر، وگرنه یک مسیر جایگزین را انتخاب کرده‌ایم که پس از بررسی مسائل امنیتی این مسیر، آن را جایگزین مسیر بغداد برای تردد زائرانی که از مرز خسروی عبور می‌کنند، خواهیم کرد.

او تاکید کرد: زائران بدانند سلامت و امنیت آنها برای ما از همه چیز مهمتر است.

مسعود بهرام نژاد، دبیر ستاد اربعین استان کرمانشاه هم به ایرنا گفت: در طرف ایرانی هیچ مشکلی برای بازگشایی مرز خسروی وجود ندارد و این مرز پس از تعیین مسیر جایگزین و اعلام مقام‌های عراقی به سرعت بازگشایی می شود.

زائران در انتظار بازگشایی خسروی

با وجود محدودیت عبور از مرز خسروی، همچنان حرکت زائران به سمت این مرز چشمگیر است که البته این دسته از زائران در میانه راه به سمت مرز مهران هدایت می شوند.

با توجه به احتمال بازگشایی خسروی طی امروز و فردا، زائران زیادی هم ترجیح داده‌اند که منتظر باز شدن این مرز بمانند تا بدور از ازدحام مرز مهران و در زمان کمتری به کربلای معلی برسند.

مسیر ولایت

سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار زائر از مسیر کرمانشاه راهی مرز مهران و عتبات عالیات شدند.

با توجه به لغو هزینه دریافت ویزای عراق، برآوردها حاکیست که امسال جمعیت بیشتری در راهپیمایی اربعین شرکت کنند؛ جمعیتی که انتظار می رود بخش قابل توجهی از آنان از دروازه خسروی به بین الحرمین برسند.

بیش از ۸۰ موکب هم در داخل استان کرمانشاه از زائران اربعین حسینی(ع) پذیرایی می کنند.

مرز خسروی از دیرباز مسیر عزیمت زائران ایرانی به عتبات عالیات بوده و اصالت مسیر کربلا متعلق به این مرز است.

زائرانی که از خسروی عازم عراق می شوند پیش از زیارت امام حسین(ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

از سوی دیگر شیعیان عراقی هم برای زیارت امام رضا (ع) از گذرگاه خسروی وارد ایران می شوند.

مرز خسروی همچنین در مسیر تاریخی «راه ابریشم» قرار دارد و شهرهای کرمانشاه که به خسروی منتهی می شوند مملو از آثار تاریخی است.

۷۴۴۴/۸۰۶۶

گزارش از عبدالله الماسی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.