محمدنبی احمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، در پاسخ به این سوال که در دهه دوم انقلاب، فرهنگ عاشورایی تا چه میزان می‌تواند در تمدن سازی به ویژه در ترویج تفکر ظلم ستیزی و کمک به مظلوم موثر باشد، اظهار داشت: مهم ترین عاملی که گره گشای بسیاری از مشکلات کور جامعه است تمسک به فرهنگ عاشورا و پیروی از منویات سالار شهیدان است.

این استادیار دانشگاه افزود: آنچه که موجب بسته شدن این گره کور می شود این است که مناسبتی کار شود و تنها به ظاهر اهمیت داده و از بطن و هدف اصلی عاشورا به دور بمانیم.

وی با تاکید براینکه باید فرهنگ عاشورایی به بطن زندگی مردم ورود پیدا کند، ادامه داد: مشکی پوشیدن برای امام حسین (ع) و رفتن به تکایا بسیار خوب است و ارج دارد، اما تنها انجام این اقدامات حل کننده مشکلات نیست بلکه هنگامی مشکل رفع می شود که بدانیم هدف از قیام عاشورا چه بوده است.

وی از طلم ستیزی و عدالت طلبی، به عنوان یکی از اهداف بزرگ قیام عاشورا یاد کرد و گفت: عدم دلبستگی به قدرت غیرالهی در فرهنگ عاشورایی آشکار است.

به گفته این استاد دانشگاه، امام حسین (ع) از آب گذشت و برای اسلام اقتدار و آبرو خرید و آن را زنده نگه داشت.

وی اضافه کرد، یادمان باشد که عمربن سعد تا هشتم محرم هنوز برای مقابله با امام حسین (ع) تصمیم قطعی نگرفته بود و برای پیوستن به ایشان یا یزید زمان، مردد بود که در نهایت به طمع ملک ری به سمت یزید رفت.

این پژوهشگر دینی افزود: در جامعه کنونی هم این چنین است و برخی از افراد در عصر کنونی به قدرت های پوشالی جهانی چشم طمع دارند و به آمریکا، اسراییل و انگلیس نگاه دارند که در نهایت به خفت در ۲ دنیا خواهند رسید.

وی افزود: عربستان مصداق بارز این مقوله در خارج از کشور است از سوی دیگر برخی از افراد در داخل کشور فکر می کنند راه نجات کشور به بیرون از مرزها بر می گردد که عزت در دنیا و آخرت را نخواهند داشت.

نبی احمدی یادآرو شد، جوانان از مخاطبان اصلی گام دوم  بیانیه انقلاب رهبری هستند و با توجه به در پیش داشتن مقاطع حساس، باید فلسفه انقلاب و قیام عاشورا به خوبی برای آنان بازگو شود.

۷۴۶۰/۸۰۶۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.