به گزارش خبرنگار ایرنا ؛ نوربخش حاتمی روز شنبه در آئین تجلیل از خبرنگاران رسانه های استان به مناسبت روز خبرنگار در سرسرای اجتماعات ستاد این سازمان در کرمانشاه، سرانه مصرف نخود در کشور و استان کرمانشاه را سالانه پنج کیلوگرم اعلام کرد و افزود: اگر کیلویی ۲۰ هزار تومان به قیمت نخود اضافه شود سالانه هر خانوار حدود ۲۰۰ هزار تومان بابت نخود هزینه می کند که خیلی تاثیری در سبد هزینه خانوار ندارد اما این افزایش قیمت تاثیر فراوانی در معیشت نخودکاران خواهد داشت.

وی توضیح داد که اگر ۲۰ هزار تومان به قیمت هر کیلوگرم نخود اضافه شود حدود سالانه یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار میلیارد تومان به درآمد بهره برداران دیم نخودکار استان که عمدتا از کشاورزان محروم و ضعیف هستند، اضافه می شود و تحول بزرگی در کشاورزی استان ایجاد می کند.

او احیاء نخود کرمانشاه را راهکاری برای ایجاد اشتغال و رفع مشکلات اقتصادی مردم استان دانست و خواستار حمایت رسانه ها از این راهبرد اساسی جهاد کشاورزی استان شد.

وی با بیان اینکه همه باید از افزایش قیمت نخود حمایت کنیم، گفت: رسانه ها می توانند در این راستا به جهش و تحول در کشاورزی  استان کمک شایانی کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه سخنانش با بیان اینکه ایران در دنیا در رتبه بین پنجم و ششم در تولید نخود قرار دارد، گفت: استان کرمانشاه نیز در ایران در زمینه تولید نخود رتبه اول را دارد و بهترین و با کیفیت ترین نخود کشور مربوط به این استان است و برخی سالاها تا ۵۰ درصد تولید کشور در این استان تولید می شود.

حاتمی تصریح کرد که به تناسب این ظرفیت و تولید اقدام اساسی در حوزه نخود در استان انجام نشده و باید به عنوان یک محصول راهبردی و اساسی از تولید و فروش نخود و ارزش افزوده آن حمایت کنیم.

او اظهار داشت: سالهاست به محض اینکه قیمت نخود یک مقدار گران می شود یا با مشکل ممنوعیت صادرات روبرو می شوم و یا آزادسازی واردات با تعرفه های بسیار پایین و تقریبا چندین سال است که ارزش افزوده ای که در سایر بخش ها ایجاد شده در نخود ایجاد نشده است.

وی در ادامه گفت: نتیجه این عدم ایجاد ارزش افزوده منجر به بروز مشکلات مالی و اقتصادی برای نخودکاران شده و نخودکاران ما هرساله شاهد هستند که درآمد با هزینه های تمام شده همخوانی ندارد.

استان کرمانشاه ۹۴۶ هزار و ۸۷۱ هکتار زمین کشاورزی دارد و سالانه بیش از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود.

از مجموع اراضی کشاورزی استان، امسال ۲۰۰ هزار هکتار از مزارع دیم زیرکشت نخود رفته که ۳۰ هزار هکتار از این میزان به صورت پاییزه و ۱۷۰ هزار هکتار آن به صورت بهاره است.

امسال پیش بینی می شود که بیش از ۹۳ هزار تن نخود در استان کرمانشاه تولید شود.

۳۰۳۳/۸۰۶۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.