کوروش محمودیان روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین در نتیجه وقوع آتش سوزی های امسال ۹۵ هکتار از مزارع گندم و سه هکتار از باغات بارور میوه شهرستان گیلانغرب نیز دچار آتش سوزی شده است.

 وی دلیل وقوع آتش سوزی های امسال را عامل انسانی، آتش زدن پس چر در مزارع و یا بی احتیاطی گردشگران بیان کرد.

نماینده عالی دولت در گیلانغرب گفت: طی یک سال و نیم گذشته در راستای پیشگیری از وقوع آتش سوزی ها در منابع ارزشمند طبیعی و احیای نقاط آسیب دیده اقدام های ارزشمندی انجام شده است.

محمودیان عنوان کرد: از سال ۹۵ تاکنون بر اثر وقوع ۹۲ فقره حادثه آتش سوزی در منابع طبیعی گیلانغرب، ۹۳۴ هکتار از مراتع مشجر  این شهرستان دچار خسارت شده است.

وی ادامه داد: سال ۹۶ با ۳۷ مورد در سطح ۵۲۰ هکتار بیشترین وقوع آتش سوزی ها در شهرستان گیلانغرب رخ داد که این آمار در سال ۹۷ با ۱۲ مورد در سطح ۴۶ هکتار از کاهش ۸۵ درصدی نسبت به سال قبل از آن برخوردار بوده است.

وی گفت: با اینکه گیلانغرب از حیث گستره سرزمینی دومین شهرستان استان پس از شهرستان کرمانشاه است به لحاظ سطح پوشش جنگلی بیشترین  پوشش جنگلی استان با ۱۷۵ هزار هکتار در این شهرستان وجود دارد از این رو حفاظت از آن نیز نیازمند امکانات بیشتری هم در بخش تجهیزات و هم نیروی انسانی است که انصافا باوجود همه این محدودیت ها مردم و دوستداران طبیعت و انجمن های مردم نهاد در کنار دستگاه های اجرایی به خوبی از انجام این مهم برآمده اند.

محمودیان افزود :در این راستا با برنامه ریزی که صورت گرفته، ۳۰ دیده بان در مناطق بحرانی به کارگیری شدند و نسبت به مرمت، بهسازی و تیغه زنی هم جاده های دسترسی به نقاط بحرانی و هم حاشیه راه های ارتباطی اقدام شد و علاوه براین تیم های مردمی تشکیل و بکارگیری شدند و تفاهم نامه ای بین انجمن های زیست محیطی و مردم نهاد نیز منعقد شد.

وی گفت: در کنار همه این موارد ۳۲ دستگاه دمنده اطفاء حریق نیز توسط بخشداری ها و منابع طبیعی خریداری و در نقاط مختلف شهرستان توزیع شد تا در مواقع لزوم به موقع مورد استفاده قرار گیرند.

او تصریح کرد :پارسال و امسال در سطح ۲۰ هکتار از مناطق آسیب دیده کاشت بذور درختان جنگلی از  قبیل بلوط و بنه با همکاری انجمن ها و دوستداران طبیعت درقالب طرح جنگلانه اجرا شده است.   

محمودیان گفت: استقرار سه دستگاه آتش نشانی از شهرستانهای همجوار طی مدت برداشت محصول در مناطق گرمسیر از عوامل مهار به موقع و جلوگیری از گسترش دامنه حریق بود.

شهرستان گیلانغرب ۲۰۵ هزار هکتار مراتع و جنگل و ۴۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغات مثمر دارد.

گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از ۷۲ هزار تن جمعیت دارد.

۳۰۱۲/۸۰۶۶/۷۳۹۸ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.