مدیرکل پیشگیری های مردمی و مشارکت های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: سامانه "سجام" بهترین بستر برای برچیدن مفاسد اداری و اقتصادی است که فعالان اقتصادی باید از آن استفاده کنند.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، علی اصغر رفاهی در جلسه هم اندیشی فعالان اقتصادی کرمانشاه با اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی خانه صنعت و معدن کشور که امروز (۸ مرداد) برگزار شد، از ابلاغ طرح تحول قوه قضائیه خبر داد و اظهار کرد: این دوره فعالیت قوه قضائیه دوره تحول در بخش‌های مختلف است.
وی هدف اصلی این تحولات را خدمتگزاری بهتر به مردم و کسب رضایت آنها اعلام کرد.
رفاهی با بیان اینکه برای این منظور ابتدا آسیب‌شناسی لازم در درون خود قوه قضائیه انجام شده تا دلیل برخی نارضایتی‌های مردم معلوم شود، تاکید کرد: این آسیب شناسی در نهایت به استخراج 13 چالش و شش ابرچالش منتج شد که مهمترین ابرچالش شناخته شده نیز حجم زیاد پرونده‌های ورودی به قوه قضائیه است.

رفاهی ا با بیان اینکه هر سال حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد ورودی پرونده‌ها را داریم، افزود: برای حل این مشکل مقرر شد برای مدت پنج سال و هر سال ۲۰ درصد رشد ورودی پرونده‌ها کاهش یابد.
وی با بیان اینکه قوه قضاییه ماموریت‌های مهمی هم در زمینه پیشگیری از وقوع جرم، احیای حقوق عامه و مطالبه گری و نظارت دارد، خاطرنشان کرد: قطعا پیشگیری از وقوع جرم یکی از مهمترین این وظایف است که تنها با استفاده از ظرفیت‌های حاکمیتی میسر نیست و باید از ظرفیت‌های مردمی نیز در این بخش استفاده  شود.
رفاهی از راه اندازی سامانه "سجام"(سامانه جامع اطلاعات مردمی) در همین راستا خبر داد و یادآور شد: قرار است در این سامانه گزارش‌های مردمی در زمینه عدم اجرای قوانین و مقررات دریافت شود.
به گفته این مسئول، در کشور ایران ۱۲ هزار قانون و یکصد هزار مصوبه داریم که مشکل اصلی عدم اجرای بخشی از این قوانین و مقررات است و سامانه سجام می‌تواند بخشی از این مشکل را رفع کند.

مدیرکل پیشگیری های مردمی و مشارکت های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه  با بیان اینکه هیچکس حق عدم اجرای قوانین را در کشور ندارد، گفت: مردم باید به عنوان دیده بان، هرگونه عدم اجرای قوانین را در سامانه سجام ثبت کنند.
رفاهی با اشاره به اینکه هم اکنون ۷۵ هزار نفر عضو سجام هستند، افزود: این تعداد باید به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برسد.

وی اظهار کرد: گزارش‌های مردمی سامانه سجام بعد از بررسی صحت، به دست عالی ترین مقامات اجرایی و قضایی شامل ۱۰ مقام در مرکز کشور، استان و شهرستان می‌رسد و با جدیت پیگیری خواهد شد.
رفاهی از فعالان اقتصادی خواست از این فرصت استفاده کنند و موارد عدم اجرای قانون از سوی بانک‌ها، دستگاه ها و... را منعکس کنند که قطعا نتیجه خوبی خواهد داشت.
وی پیگیری مسائل حوزه صنعت و پیشگیری از جرائم حوزه صنعت و کارگری را از اولویت‌های قوه قضاییه دانست و عنوان کرد: علاوه بر کمک خوب سامانه سجام در این زمینه، باید آشنایی و آگاهی فعالان اقتصادی نسبت به قوانین و مقررات نیز بالا برود و ما نیز برای ارائه آموزش ها با همکاری خانه‌های صنعت و معدن کشور آماده‌ایم.
وی همچنین خواستار تدوین یک سند ائتلافی بین دادگستری، خانه صنعت و معدن و دستگاه های اجرایی در استان‌ها از جمله کرمانشاه شد که می‌تواند ظرف یک ماه تدوین شده و به رفع مشکلات کمک کند.
رفاهی اضافه کرد: البته در کرمانشاه تفاهمنامه همکاری بین معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و خانه صنعت و معدن امضا شده که تقاضا داریم همه بندهای آن اجرایی شود.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.