در این یادداشت آمده است: هر چند حادثه پلاسکو باعث بروز فاجعه دردناک وغم انگیز شهادت تنی چند از نیروهای خدوم آتش نشانی و عده ای از کسبه این ساختمان شد اما بی شک تلنگری بود به همه اقشار جامعه در تمامی شهرهای کشور که بار دیگر بازنگری اساسی داشته باشند بر ساختمانی که در آن کار یا زندگی می کنند.
در اغلب شهرهای کشور مراکز بزرگ و کوچک تجاری و مسکونی فرسوده وجود دارد که با کوچکترین حادثه ی فرو خواهد ریخت و می تواند فاجعه ای بس بزرگتر از پلاسکو بوجود آورد. در کرمانشاه نیز وقتی گذری بر بافت فرسوده شهر می اندازیم به خوبی مشخص می شود که شرایط در کرمانشاه نیز بحرانی است و باید هشدارهای لازم از سوی مراکز متولی امر اعلام شود.
شاید در کرمانشاه ساختمان بلند مرتبه فرسوده ای مثل پلاسکو وجود نداشته باشد اما بافت گسترده فرسوده شهر شرایطی بس اسفناک تر از پلاسکو می تواند خلق کند.
مکان های ناایمن شهرکرمانشاه عمدتاً در بافت قدیمی و فرسوده کرمانشاه و در مرکز شهر واقع شده که با توجه به شرایط محیطی و دسترسی سخت و نبود معبرهای استاندارد، اگر خدای ناکرده حادثه ای رخ دهد (که با توجه به زلزله خیز بودن کرمانشاه دور از ذهن نیست) امداد رسانی به آنها بسیار دشوار و شاید هم غیر قابل امکان باشد لذا لازم است علاج واقعه را قبل از وقوع آن کرد.
برای این منظور لازم است بعد از شناسایی دقیق ساختمانهای فرسوده و بحران ساز، تسهیلاتی به مالکان آنها داده شود تا هر چه سریعتر در جهت نوسازی و استحکام بخشی ساختمان خود اقدام نمایند. چرا که احیاء بافت فرسوده کرمانشاه یعنی نجات جان ساکنان این مناطق که شاید به دهها هزار نفر برسد.
برای این منظور حتی لازم است از ظرفیت های قانونی برای تعیین تکلیف این ساختمانها استفاده کرد بی شک با توجه به وضعیت بد اقتصادی امکان مقاومت های مالکان این ساختمان های در جهت نوسازی آن وجود دارد ، اما نباید فراموش کرد که چشم پوشی و تساهل و تعامل با آن خدای ناکرده در آینده می تواتند باعث پشیمانی گردد.
پس قبل از وقوع حادثه به فکر پلاسکوهای کرمانشاه باشیم تا دچارخسران و پشیمانی نشویم.
8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.