علیرضا تخت شاهی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا؛ شبکه های توزیع آب شرب شهری استان کرمانشاه را هزار و 700 کیلومتر اعلام کرد و افزود: آب شرب استان بالاترین کیفیت و کمیت از نظر استاندارد جهانی در کشور را دارست.
وی بالا نگه داشتن کیفیت آب را یک کار سخت و پرهزینه دانست و گفت: تامین و تهیه آب، ایجاد ایستگاه های پمپاژ آب، ایجاد شبکه توزیع، خطوط انتقال آب، بازسازی شبکه های فرسوده، تعمیر خرابی ها و شکستگی ها و مهم تر از همه کنترل کیفیت و کمیت آب شرب بسیار پرهزینه و سرمایه بر است.
او با بیان اینکه استان کرمانشاه یکی از بالاترین میزان هدر رفت آب شرب در کشور دارد، افزود: یکی از مهم ترین علت هدر رفت آب شرب را ناشی از وجود 800 کیلومتر فرسوده یعنی 50 درصد از شبکه توزیع آب شرب استان اعلام کرد.
تخت شاهی اضافه کرد: برای بازسازی خطوط شبکه آب شرب استان نیازمند 500 میلیارد تومان اعتبار هستیم که با بودجه سالانه پنج میلیارد تومان بازسازی 50 سال طول می کشد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه در ادامه بازسازی شبکه های فرسوده آب شرب و تکمیل مجموع فاضلاب شهری کرمانشاه را یکی از اولویت های اول وزارت نیرو با سرمایه گذاری خارجی دانست و اظهار داشت: برای بازسازی این خطوط با شرکت خارجی با سرمایه گذاری یک میلیارد یورو مذاکره شده و تمام پیش برنامه های آن برای اجرا انجام شده ولی تاکنون کار عملیاتی آن با توجه به تحریم ها آغاز نشده است.

** 35 هزار انشعاب غیرمجاز آب در استان کرمانشاه وجود دارد
تخت شاهی در ادامه بخش مهم دیگری از هدررفت آب در استان را انشعاب های غیرمجاز آب عنوان کرد و گفت: 35 هزار انشعاب غیرمجاز تاکنون در استان شناسایی شده که 19 هزار انشعاب آن فقط در شهر کرمانشاه است.
او با بیان اینکه بیشترین انشعاب های غیرمجاز در محلات فقیرنشین و حاشیه شهری است، افزود: بارها اقدام های نظارتی را انجام دادیم ولی مردم به دلیل فقر معیشتی، باز اقدام به انشعاب غیرمجاز می کنند که برخورد با آنها نیازمند یک برنامه پیچیده فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است.

** تمام شهرستان ها صاحب تصفیه خانه فاضلاب می شوند
تخت شاهی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: هشت تصفیه خانه فاضلاب در استان کرمانشاه تاکنون به بهره برداری رسیده، 6 تصفیه خانه در دست اجراست و سه تصفیه خانه فاضلاب دیگر نیز بزودی در شهرستان های باقی مانده کلنگ زنی می شوند.
این مقام مسئول تهیه آب شرب شهر از تصفیه خانه های فاضلاب را منتفی دانست و گفت: در کشور آب شرب هیچ شهری از تصفیه خانه فاضلاب تامین نمی شود، آب تصفیه خانه های فاضلاب بیشتر برای مصارف کشاورزی (غیر از صیفی جات) و بنگاه های مادر مانند پالایشگاه ها ذوب آهن و غیره استفاده می شود.
تخت شاهی ، سیستم تصفیه فاضلاب را یک فن آوری مدرن برای کمک به حیات و محیط زیست دانست و گفت: با تکنولوژی مدرن تصفیه فاضلاب می توان صد درصد جلوی هدر رفت پس آب ها را گرفت و کمک شایانی به محیط زیست کرد.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت 369 هزار مشترک آب دارد که از این تعداد 220 هزار مشترک مربوط به شهر کرمانشاه است.
3209/8066/7460
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.