به گزارش خبرنگار ایرنا ، اربعین فرصتی است تا راه و رسم عاشقی کردن را بیاموزی و این طریقی است که هر کس در آن قدم بر می دارد بیشتر از همیشه دل از مادیات بریده و شکوه و عظمت خلوت با ارباب را بیشتر حس می کند.
رهسپار این راه که می شوی ، آن وقت می دانی شیرینی لحظه های ناب عاشقی یعنی چه و هر قدر که مسیر عشق را طی می کنی تازه می فهمی که چقدر از قافله عاشقان جا مانده ای.
پیاده ‌روی و زیارت حرم مطهر امام حسین (ع) در روز اربعین ریشه تاریخی دارد ، چرا که جابر بن عبدالله انصاری و غلامش «عطیه» در سال 61 هجری قمری با پای پیاده از مدینه حرکت کردند و در صبح اولین اربعینی که از شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) می‌گذشت، به کربلا رسید.
به گفته راویان و مورخان ، زیارت امام حسین (ع) در سال ابتدای شهادت ایشان در معرفی ظلم امویان بسیار شورآفرین بود و از این رو دستگاه حاکم سعی در جلوگیری از زیارت زائران داشت.
عشق به امام حسین آن چنان فراگیر بود که در سال های بعد حتی برخی زائران شبانه به زیارت قبر 6 گوشه امام حسین و یاران باوفایش می رفتند اما این رشته معنوی با وجود همه سختی ها هیچ گاه گسسته نشد.
در زمان رژیم بعثی صدام نیز از هجوم گسترده زائران برای زیارت حرم امام حسین (ع) جلوگیری می شد اما پس از سقوط این رژیم ، اکنون اربعین فرصتی برای بزرگترین اجتماع مسلمانان و عاشقانی است که از سراسر دنیا و بخصوص ایران اسلامی با پای پیاده راهی کربلا شوند و اینگونه عشق و ارادت خود را به خاندان مطهر ارباب شهیدان اعلام داشته و ظلم یزیدیان را فریاد بکشند.
پیاده روی اربعین فرصتی است تا یاد بگیری در عین حال که کسی هستی اما در برابر زائران حرم ارباب کسی نیستی و این را زمانی حس می کنی که کوچک و بزرگ و زن و مرد با هرآنچه که در توان دارند از زائران کوی دست پذیرایی می کنند تا میزبانان شایسته ای برای مهمانان ارباب باشند.
این روزها هستند خادمانی که از واکس زدن و یا شستن پاهای زائران حرم حسینی گرفته تا پخت و پز و ارائه خدمات پزشکی ، تمام سعی و توانشان را به کار گرفته اند تا غباری از دوش زائران حرم حسین (ع) بزدایند که مبادا در این مسیر بر آنان سخت بگذرد.
هرچند زائری که با پای پیاده قدم در راه بزرگ عاشقی می گذارد تا به وصال ارباب و بین الحرمین برسد ، خستگی نمی شناسد و هر لحظه برایش شیرینی ناب است.
امسال هم همانند سال های قبل جاماندگان اربعین حسرت زیارت این پیاده روی بزرگ بر دل هایشان مانده و در مجلس عزای حسین (ع) دست به دعا برداشته اند تا حاجت زیارت کربلا را در همین روز برای اربعین سال آینده و قدم گذاشتن در راه عاشقی بگیرند.

** ندای لبیک یا حسین مرزنشینان قصرشیرین
همزمان با هشتم آبان ماه و فرا رسیدن اربعین حسینی ، مرزنشینان ارادتمند به ساحت و سالار شهیدان امام حسین (ع) در شهرستان مرزی قصرشیرین ، نزدیکترین نقطه ایران اسلامی به کربلای معلی ندای لبیک یا حسین سردادند.
مرزنشینان قصرشیرین امروز سه شنبه از اولین ساعات صبح ، همصدا با سایر عاشقان امام حسین (ع) در کربلای معلا و سایر نقاط ایران اسلامی در قالب دسته های عزاداری با تجمع در مقابل مسجد جامع این شهر به عزاداری و سوگواری پرداختند و اشک ماتم ریختند.
مردم متدین قصرشیرین همچنین شب گذشته با حضور در مساجد و تکایا همزمان با سایر عزاداران حسینی در جای جای جهان و بخصوص کربلای معلا تا پاسی از شب به عزاداری پرداختند.
حضور گروه های مختلف مردم به ویژه نوجوانان و جوانان در دسته های مختلف عزاداری نشان از عشق و ارادت محبان اهل بیت عمصت و طهارت دارد و این که عشق حسینی حد و مرز نمی شناسد.
براساس این گزارش ، مردم شهرهای گیلانغرب و سرپل ذهاب نیز در روز اربعین حسینی با تجمع در مساجد و تکایا ، عشق و ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و خاندان پاکش به نمایش گذاشتند.
تجمع عزاداران و سوگواران عاشق در روز اربعین حسینی در شهرهای غربی استان کرمانشاه در قالب دسته های عزاداری ، سینه زنی و زنجیرزنی همراه بود و مردم شهرستان های قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در چهلمین روز از سالروز شهادت سید و سالار شهیدام امام حسین (ع) با آرمان های حسینی تجدید پیمان کردند.
مرز خسروی در فاصله 20 کیلومتری شهرستان قصرشیرین نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد ، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد.
شهرستانهای قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه در مجموع بیش از 220 هزار تن جمعیت دارند.
7079/3012/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.