در این یادداشت آمده است: خانه‌ای در منطقه کرناچی کرمانشاه جایی که دوران بازنشستگی‌‌اش را می‌گذراند محل مصاحبه این قلم با آن مرد بزرگ بود. حدود بیست سال از آن‌ مصاحبه سرشار از نکته‌های پند‌آموز تاریخی می‌گذرد. حالا به‌ هفتمین روز فقدان مرد بزرگ ورزش کرمانشاه‌ نزدیک می‌شویم که روز دوشنبه ‌30 مهرماه 1397 در 98 سالگی دعوت حق را لبیک گفت.
آن گفتگو با دامنه‌ای از اطلاعات تاریخی، نکات تاریکی را روشن ساخت و انبان بزرگ دانسته‌هایش به این قلم بسیار آموخت. او متولد 1299 در شهر کرمانشاه است. سال 1337 انجمن شهر اسلام‌آباد (شاه‌آباد) او را به ‌عنوان شهردار انتخاب کرد. محمدتقی خسروی به ورزش خو گرفت و با دوچرخه‌سواری آغاز کرد. او می‌گفت گاه فاصله حدود ‌60 کیلومتری کرمانشاه تا اسلام‌آباد و بالعکس را رکاب می‌زده و هنگامی که شیوع اعتیاد بین جوانان را می‌بیند به تشکیل یک محل ورزشی روی می‌آورد.
روز پنجم شهریور 1324 با همراهی «مهدی رئوفی» شهردار پرکار کرمانشاهی، باشگاه ورزشی «نیرو و درستی» را تاسیس می‌کند. خسروی با تربیت ورزشکارانی در رشته‌های وزنه‌برداری و ژیمناستیک، قهرمانان پر آوازه‌ای را پرورش می‌دهد. این مرد خستگی‌ناپذیر به همراهی تیم‌های ورزش به اتریش، آلمان شرقی سابق و به‌عنوان هیات ژوری وزنه ‌برداری آسیا به چین سفر کرده است.
این تنها روش و منش قهرمانانه او نبود. مردی که خود را در عرصه میدان‌های ورزشی به ثبوت رسانده است نمی‌تواند رخدادهای پیرامونی‌اش را به فراموشی بسپارد. سال‌های 1322 تا 1330 در نهضت مقاومت و ملی‌شدن صنعت نفت ساکت نماند. او به من گفت: «وقتی می‌دیدم حزب توده در میدان «مصدق» کرمانشاه در ساختمانی به نام «وُکسVOX» که تحت حمایت و اداره شوروی‌ها جوانان را به طرف خود می‌کشاندند می‌دیدیم که در حال منحرف‌شدن هستند، برای جلوگیری از این انحرافات امتیاز روزنامه «نیرو و درستی» را در 29 بهمن 1330 گرفتم.
نخستن شماره این نشریه، هشتم اردیبهشت 1331 منتشر شد. روزنامه درآمد و آگهی نداشت و از حقوق ماهیانه خودم آن را‌ هر 2 یا سه ماه یک شماره در چاپخانه محمودی در بازار چارسوق چاپ می‌کردم. با تاثیر از اوضاع سیاسی و اجتماعی آن روز کشور مطالب را می‌نوشتیم. مثل شعار «آمریکایی به خانه‌ات برگرد و یا بیگانه برای ما بیگانه است چه آمریکایی و چه انگلیسی!» بعدها که لایحه منع انتشار روزنامه از سوی کارکنان دولت به تصویب رسید به همین علت روزنامه‌ام برای همیشه تعطیل شد.
یکی از پیشنهادهایم در روزنامه؛ نام‌گذاری بیمارستان شیر و خورشید به نام «دکتر محمد کرمانشاهی» بود که با آن موافقت شد. محمدتقی خسروی عضو هیاتی بود که برای اعتراض به لایحه منع انتشار روزنامه توسط کارکنان دولت در مجلس متحصن شده است. تعداد نسخه‌های منتشر شده روزنامه‌اش را 30 شماره می‌داند. عضو جبهه مطبوعات ملی کرمانشاه می‌گوید بهترین کارکردش، حمایت از ملی‌شدن صنعت نفت و مبارزه با استعمار بریتانیا بوده است.صص 319- 326، کتاب تاریخ مطبوعات استان کرمانشاه/ محمدحسین شیریان«. بهترین درودها نثار روح پر فتوح مرد متعهد رسانه مکتوب و ورزش استان.
8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.