شهریار حیدری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، از امضای تفاهم نامه بین جمهوری اسلامی ایران و عراق به منظور تردد زائران از مرز رسمی خسروی خبر داد و افزود: پیش نویس تفاهم نامه ای را با طرف عراقی آماده کردیم که در بند اول آن مرز خسروی جزء گذرگاه های مرزی چهارگانه برای تردد زائران اربعین قید شده که در سفر هفته گذشته وزیر کشور به عراق که استاندار کرمانشاه نیز وی را همراهی می کرد ، این تفاهم نامه مورد امضا 2 طرف قرار گرفت.
وی اظهار داشت: ما آمادگی خود را از همه جهت برای بازگشایی مرز رسمی خسروی اعلام کردیم و منتظر عراق هستیم تا ببینیم چه زمانی مرز را به روی زائران کشورمان باز می کند.
مدیرکل امور مرزی وزارت کشور بیان کرد: اکنون مرز خسروی برای تردد اتباع عراقی و مبادلات تجاری باز است اما تنها بخش کوچکی از ظرفیت آن مورد استفاده قرار می گیرد.
حیدری افزود: مرز رسمی خسروی دارای ظرفیت ها و زیرساخت های گسترده و بی نظیری است و برای بازگشایی آن آمادگی کامل داریم.
مسئولان عراق سال گذشته نیز به منظور بازگشایی مرز خسروی با ایران به توافق رسیدند و امکانات لازم نیز در این مرز برای تردد زائران اربعین حسینی فراهم شد ، اما برخلاف وعده های داده شده، خسروی همچنان بر روی زائران بسته ماند.
شهرستان قصرشیرین دارای 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با 322 اتاق و یک هزار و 200 تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه 80 ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت کشور عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد.
عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال 77 در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال 81 با 75 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.
7079/3012/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.