به گزارش ایرنا، نزدیک به 10 ماه است که از زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه می گذرد.
این زمین لرزه به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در این مناطق آسیب کلی و جزئی دیده اند و این زلزله مخرب علاوه بر خسارت مادی فراوان 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.
با وجود این همه ویرانی و خرابی، دولتمردان، مدیران و مسئولان کشوری و استانی در کنار همدلی و یاری مردم در تلاش هستند تا از این تهدید و محرومیت، فرصت بسازند تا بتوانند در کم ترین زمان، از نیستی، هستی بسازند و ویرانه ها را آباد کنند.
بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) یکی از نهادهایی است که حضور فعال آن در مناطق زلزله زده، از همان ساعات نخستین دیده شد تا بار دیگر به عنوان مجموعه ای برای توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی نقش آفرین باشد.
این بار تلاش برای اشتغال متخصصان و دانش آموختگان دانشگاهی مناطق زلزله زده در مسیر سبز و پربرکت بنیاد برکت به چشم می خورد که بنابر اطلاعات به دست آمده، این طرح به امضا رسیده و در مرحله‌ شناسایی و تشکیل پرونده برای متقاضیان به سر می برد و پیش‌ بینی می‌شود اجرای آن تا پایان خرداد 98 به ‌طور کامل به پایان برسد.
مدیرعامل بنیاد برکت که به همراه دکتر ودود حیدری مسئول قرارگاه جهادی خدمت‌ رسانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و سردار رضا شاه ‌ویسی مدیرکل ستاد در استان کرمانشاه به مناطق زلزله ‌زده ثلاث باباجانی سفر کرده بود، در گفت و گو با ایرنا، در خصوص اهداف این سفر، اظهار داشت: با توجه به وقوع زلزله اخیر در ثلاث باباجانی، پیرو دستور رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در منطقه حضور پیدا کردیم تا ضمن دیدار با مردم و مسئولان منطقه، اگر نیازی به کمک‌های فوری امدادی بود، اقدام کنیم که با توجه به آمادگی قبلی مردم و دستگاه‌های مسئول و خدمت ‌رسان، مشکل خاصی مشاهده نشد.
سعید جعفری با تاکید بر فرهنگ‌ سازی دستگاه‌های ذی‌ربط در خصوص کیفیت بازسازی مناطق زلزله زده کرمانشاه، تصریح کرد: لازم است کارهای عمرانی در مناطق زلزله ‌زده با نظارت کافی و رعایت ضوابط و استانداردهای فنی انجام گیرد تا از هدررفت منابع و امکانات جلوگیری شود.
وی افزود: علاوه بر بازدید از مناطق زلزله ‌زده‌ کرمانشاه، در حوزه‌ اشتغال‌زایی طرح مشترکی را با کمیته امداد امام خمینی (ره) دنبال می‌‌کنیم که اولویت آن، ایجاد اشتغال پایدار برای خانواده‌های آسیب‌ دیده از زلزله است، بخصوص خانواده‌هایی که سرپرست خود را در جریان زلزله از دست داده‌اند که این طرح در بخش‌هایی مانند دامپروری، کسب‌ وکارهای خرد و خانگی و خدمات، وارد مرحله اجرایی شده است.
جعفری افزود: همچنین در جریان این سفر، از پروژه‌های مدرسه ‌سازی بنیاد برکت در استان کرمانشاه نیز بازدید به‌ عمل آمد.

** ساخت 16 مدرسه با 225 کلاس در مناطق زلزله زده
وی ادامه داد: براساس تفاهم‌ نامه منعقد شده با وزارت آموزش و پرورش، قرار است از سوی بنیاد برکت 16 مدرسه با ظرفیت 225 کلاس در استان ساخته شود که عملیات اجرایی احداث 10 مدرسه‌ 15 کلاسه آغاز شده و خوشبختانه تکمیل آن‌ها با همکاری سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کل کشور و اداره‌ کل نوسازی استان کرمانشاه، با سرعت و جدیت در حال انجام است و پیش‌بینی می‌کنیم این 10 مدرسه تا بهمن ماه امسال به بهره‌برداری برسد.
مدیرعامل بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از برگزاری جلساتی با مسئولان کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان تبلیغات اسلامی و دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در جریان سفر خود به این استان خبر داد و عنوان کرد علاوه بر ایجاد ظرفیت اشتغال برای 500 نفر از جوانان تحصیل‌ کرده‌ مناطق زلزله ‌زده، به زودی عملیات اجرایی تکمیل 10 خانه بهداشت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه آغاز می‌شود که تلاش داریم تا خرداد 98 این پروژه‌ها به پایان برسند.

** ساخت 500 واحد مسکونی برای خانواده های محروم زلزله زده
وی از دیگر اقدام های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان کرمانشاه به تکمیل و تجهیز 20 مسجد در مناطق زلزله‌ زده با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی اشاره کرد و افزود: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) همچنین نسبت به ساخت و تکمیل 500 واحد مسکونی برای خانواده‌های محروم مناطق زلزله‌زده استان اقدام می‌کند که این طرح به زودی اجرایی خواهد شد.
جعفری اقدام های اشتغال‌زایی بنیاد برکت در مناطق زلزله‌زده‌ استان کرمانشاه را شامل 2 طرح ذکر کرد و اظهار داشت: بنیاد برکت در رویکردی نو و بدیع، در کنار اقدام های عمرانی و بازسازی در مناطق حادثه‌ دیده، به فکر اشتغال ‌زایی و ایجاد کسب‌ و کار برای خانواده‌های آسیب ‌دیده این مناطق است.
مدیرعامل بنیاد برکت خاطرنشان کرد: در طرح اول که پس از وقوع زلزله‌ کرمانشاه در سال گذشته آغاز شد، 300 خانوار شناسایی شدند که تاکنون بحث اشتغال 200 خانوار عملیاتی شده و 100 خانوار دیگر نیز در مرحله تشکیل پرونده و معرفی به بانک عامل قرار دارند که تا پایان پاییز امسال اشتغال همه‌ آن‌ها محقق خواهد شد.
وی یادآور شد، طرح دوم هم، شامل ایجاد اشتغال برای 500 نفر از جوانان تحصیل‌ کرده و جویای کار است که اجرای آن تا پایان خرداد 98 به‌طور کامل به پایان می‌رسد.
بنیاد برکت هر چند تاکنون بیشتر با فعالیت‌های عمرانی و خدمات اجتماعی خود در سطح جامعه شناخته شده است، اما عمده منابع خود را در راه ایجاد اشتغال و توانمندسازی اقتصادی مناطق محروم و روستاها صرف می‌کند. با تأکیدهای رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ایجاد اشتغال، اولویت اصلی فعالیت‌های بنیاد برکت تعیین شده و بیش از 80 درصد منابع مالی و اعتبارات در این راه صرف می‌شود.
در برنامه پنج ساله بنیاد برکت نیز، راهبردها، اهداف و چشم‌اندازهای اشتغال ‌زایی و مشارکت‌های اقتصادی به‌ طور جامع تبیین شده‌اند. برهمین اساس، از پنج معاونت بنیاد برکت، فقط یک معاونت در بخش زیربنایی و عمرانی فعالیت دارد و چهار معاونت دیگر شامل توسعه‌ کارآفرینی اجتماع‌ محور، توسعه مشارکت‌های اقتصادی بنگاه ‌محور، توسعه مدیریت و برنامه‌ ریزی و توسعه‌ منابع و مشارکت‌ها در حوزه اشتغال متمرکز شده‌اند.
ساعت 2:43 دقیقه بامداد چهارم شهریور زلزله ای به بزرگی 5.9 ریشتر حوالی تازه آباد مرکز شهرستان ثلاث باباجانی را لرزاند.
شدت این زمین لرزه به اندازه ای بود که مردم بیشتر شهرهای استان کرمانشاه آن را حس کردند.
از زمان وقوع زلزله اصلی تاکنون ده ها پس لرزه در تازه آباد رخ داده که شدت تعدادی از آنها بیش از چهار ریشتر بوده است.
مرکز شهرستان ثلاث باباجانی با 38 هزار نفر جمعیت در 136 کیلومتری شمال غرب کرمانشاه واقع شده است.
21 آبان سال 96 هم زمین لرزه 7.3 ریشتری غرب استان کرمانشاه را لرزاند که در پی آن 620 نفر کشته و 12 هزار و 386 مصدوم شدند.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده اند که بازسازی آنها همچنان ادامه دارد.
استان 2 میلیون نفری کرمانشاه شامل 14 شهرستان، 31 بخش، 32 شهر، 86 دهستان است.
7460/3033
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.