به گزارش ایرنا، در ماه های اخیر به دلیل نوسان شدید قیمت ارز شاهد بی ثباتی و افزایش چند برابری قیمت ها در بازار هستیم و دولت تلاش می کند با اتخاذ تدابیر لازم از افزایش قیمت ها جلوگیری و با افزایش دهندگان نرخ ها و محتکران کالا نیز برخورد کند.
داشتن بازاری نا آرام نه تنها سفره های افراد تنگدست و متوسط را روز به روز کوچکتر می کند بلکه بار روانی فراوانی به همراه دارد، در این میان برخی سودجویان با دامن زدن و ماهی گرفتن از آب گل آلود، بر شدت این مشکل می افزایند این در حالی است که شناخت دقیق سرمنشا و تلاش برای علل آن کار کارشناسی می خواهد و به همفکری جمعی نیاز دارد.
با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و تلاش های رئیس جمهوری و وزارت کشور برای بهبود معیشت مردم، برگزاری جلساتی مبنی بر رصد شدیدتر بازار و ارائه راهکارها برای بازگشت ثبات در دستور کار قرار گرفته است.
از همین رو کارشناسان و نمایندگان ادارات مرتبط با بازار در جلسه ای به ریاست مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری کرمانشاه به گرد هم آمدند تا نظرات کارشناسانه و تجربیات اقتصادی آنان همانند دیگر استان ها، پس از جمع بندی به وزارت کشور و نهاد ریاست جمهوری ارسال شود.

**عرضه بالای کالا مُسکن بازار بی ثبات است
دبیر اجرایی اتاق اصناف کرمانشاه با دیدگاهی متفاوت، معتقد است، تا زمانی که میزان عرضه افزایش نیابد نمی توان با جریمه کردن متخلفان تورم و گرانی را مهار کرد.
محمد خسروی با بیان اینکه اصناف در بازار ناآرام اقتصادی بیش از دیگران متحمل خسارت می شوند، افزود: عرضه بالای جنس و کالا در بازار نه تنها موجب می شود تا خواسته ها به حد معقول رسد بلکه تحقق آن موجب افت قیمت می شود و اعتماد مشتری جلب می شود.

**توزیع اقلام اساسی به قیمت ارزان
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در خصوص وضعیت توزیع کالاهای مورد نیاز مردم در استان نیز گفت: از ابتدای امسال تاکنون 988تن برنج وارداتی، 170تن شکر و 875تن گوشت مرغ منجمد در استان توزیع شده که 419تن مرغ از تاریخ هفتم مرداد ماه همزمان با گران شدن گوشت مرغ، توزیع شد.
علی اصغر بهمنی پور افزود: هم اکنون گوشت مرغ منجمد با قیمت 67هزار و 500 ریال به دست مصرف کننده می رسد و محدودیتی در توزیع آن وجود ندارد.
وی اظهار داشت: شکر از محل کارخانه های استان به قیمت 27هزار و 200ریال از درب کارخانه تحویل گرفته می شود و به قیمت 31 هزار ریال به دست مصرف کننده می رسد.
بهمنی پور با بیان اینکه در ماه اخیر قیمت گوشت گرم گوسفندی در قصابی های شهرستان کرمانشاه حداکثر تا کیلویی 650هزار ریال هم به فروش می رسید، گفت: از 2 هفته گذشته 36 تن گوشت وارداتی گرم گوسفندی (بدون چربی) با قیمت کیلویی 360هزار ریال در 11 مکان، توزیع شد.
بهمنی پور ادامه داد: تاکنون یک هزار و 331 تن ذرت در استان ذخیره شده و چهار هزار تن دیگر در راه است.
وی از ذخیره سازی 2 هزار و 39تن کنجاله سویا خبر داد و گفت: یک هزار تن دیگر در راه است و یک هزار و 302 تن جو ذخیره سازی شده است.
این مسوول با بیان اینکه 514 تن مرغ ذخیره سازی شده، افزود: 84تن گوشت منجمد، هفت هزار تن شکر و 2 هزار و 128تن برنج هندی دانه بلند نیز ذخیره شده است که کیلویی 56 هزار ریال به دست مشتری می رسد.

**بازگشت دام زنده قاچاق به کشتارگاه های با نظارت دامپزشکی
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه نیز پیشنهاد داد تا گوسفند و دام زنده قاچاقی که توقیف می شود به سمت کشتارگاه رفته و به چرخه بازار برگردد.
نادر پرور با بیان اینکه فروش این گوشت با نرخ مصوب در تنظیم بازار استان ما تاثیرگذار است، افزود: در همه کشتارگاه های طرف قرارداد با ایران، ناظر شرعی و بهداشتی وجود دارد و از کشورهای آسیایی و استرالیا لاشه زنده وارد می شود.
وی اظهار داشت: گوشت وارداتی از نظر کیفیت و قیمت بسیار مناسب است که نیاز به حمایت بیشتر برای افزایش این واردات هستیم.

**حذف تدریجی دلار 4هزار و 200تومانی چاره کار است
در ادامه رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه به بررسی وضعیت بازار پرداخت و گفت: در سطح کشور از یک سیستم پایه قیمتی به مرحله جدید رسیده ایم که میانگین آن حاکی از افزایش 2.5الی 3 برابری افزایش قیمت محصولات است.
کیوان کاشفی با بیان اینکه در صورت نبود نوسان و حرکتی دیگر به صورت طبیعی پس از آغاز نوسانات 6 الی یکسال طول می کشد تا به ثبات قیمتی دست یابیم، ادامه داد: منطق حکم می کند اگر منطقه ای دچار حریق شده در گام نخست آتش را خاموش کنیم و سپس به دنبال مقصر و عامل بگردیم.
وی معتقد است، تا هنگامی که دلار چهار هزار و 200تومانی برداشته نشود این آتش نوسان و افزایش بی رویه قیمت رفع نخواهد شد که این پیشنهاد در روزهای اخیر به وزیر کشور نیز داده شد.
کاشفی ادامه داد: کالاهای گروه یک تحت شرایطی، ارز دولتی 4هزار و 200تومانی دریافت کرده اند اما کالاها در بازار به قیمت دلار آزاد به فروش می رود، این موجب می شود تا عده ای پول نجومی دریافت کنند و در مقابل سفره عده دیگر روز به روز کوچکتر شود.
وی علاوه بر حذف تدریجی پرداخت ارز دولتی 4هزار و 200تومانی، از افزایش مقطعی نرخ یارانه ها به عنوان دومین کار برای بهبود وضعیت اقتصادی یاد کرد و گفت: شایسته است تا زمانی که وضعیت به روال عادی بازگردد نرخ یارانه ها افزایش یابد.
کاشفی افزود: در استان همه فعالانی که تحت نظر ما به خرید کالا با ارز دولتی اقدام کرده اند را به خوبی رصد کرده ایم که به میزان 17میلیون دلار واردات توسط 14 نفر بوده است.
وی معتقد است، هم اکنون کمبود جنس وجود ندارد و تنها قیمت های متفاوت مشکل ساز شده است.

**بهبود بازار مشارکت مردمی می خواهد
در ادامه مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری کرمانشاه نیز با بیان اینکه مشارکت مردم استان در زمینه شناسایی متخلفان و احتکارکنندگان چندان رضایت بخش نیست، گفت: برخی مناطق و انبارها از رصد بازرسان مغفول مانده و مردم همواره ناظر عمده مسایل و مشکلات مردم در دل بازار هستند که باید از انبارهایی که نیازهای مردم را احتکار کرده اند، گزارش دهند.
حجت الاسلام عبدالله عزیزی افزود: پیرو ارسال نامه ای از سوی نهاد ریاست جمهوری به وزارت کشور به مدیران کل دفاتر مربوطه در سطح استان ها بر برگزاری جلساتی مبنی بر رصد شدیدتر بازار و ارائه راهکار و پیشنهادها برای ثبات در قیمت ها تاکید شده است که مجموع این نظرات به نهاد ریاست جمهوری و وزارت کشور ارسال خواهد شد.
سامانه 111، مراجعه حضوری و یا تماس با سامانه 124 سازمان صنعت، معدن و تجارت راهکاری برای ارسال گزارش های مردمی در زمینه تخلفات، گرانفروشی و پیشنهادات می باشد.
گزارش از زهره کریم زاده
7460/3033
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.