کورش مرادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت یکساله شدن فعالیت دولت دوازدهم اظهار داشت: خرید ماشین آلات مختلف عمرانی و خدماتی از جمله وظایف دولت در حمایت از دهیاری ها است.
وی افزود: این ماشین ها شامل تراکتور، وانت بار، خودروهای آتش نشانی، حمل زباله و بیل مکانیکی است که بر حسب جمعیت و موقعیت روستاها به دهیاری ها تحویل داده شد.
مرادی از هزینه 9 میلیارد و 600 میلیون ریالی برای خرید این ماشین آلات در یکسال گذشته خبر داد و اضافه کرد: علاوه بر آن 10 درصد هزینه های این ماشین آلات از سوی دهیاری های به عنوان همیاری روستاها تامین شده است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون 30 درصد از روستاهای دارای دهیاری های استان به انواع ماشین آلات خدماتی و عمرانی تجهیز شده اند، یادآور شد: در سال جاری نیز 6 میلیارد و 930 میلیون ریال برای این منظور تخصیص یافته است.
مرادی تاکید کرد: محل اعتبارات سال جاری خرید 6 دستگاه کامیون باری امیکو در دستور کار قرار گرفته است اما تاکنون این خودروها تحویل استانداری کردستان نشده است.

** 24 دهیاری در کردستان ایجاد شد
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری کردستان با بیان اینکه طی یک سال گذشته ایجاد 24 دهیاری در روستاها بالای 30 خانوار استان اخذ مجوز شده است، اظهار داشت: با این مجوزها تعداد روستاهای دارای دهیاری کردستان از یک هزار و 192 به یک هزار و 215 رسیده است.
مرادی یادآور شد: کردستان یک هزار و 675 روستای دارای سکنه است و عمده روستاهای فاقد دهیاری زیر 20 خانوار هستند.
وی اضافه کرد: دهیاری ها از یک سو به عنوان نمایندگان حاکمیت و از سویی دیگر به عنوان نهادهایی برخاسته از انتخاب مردم، مصداق بارزی از تحقق مردم سالاری دینی و آینه تمام نمای همدلی و همزبانی دولت و ملت تلقی می شوند.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری کردستان افزود: مدیریت بحران در مناطق روستایی، رونق اقتصادی روستا، بهبود سیما و منظر روستایی، ارتقای سطح سرمایه اجتماعی روستا، کمک به تثبیت جمعیت روستایی و حفظ تعادل آن با جمعیت شهری کشور از جمله اهدافی است که دهیاری ها در روستاها ایجاد می شود.
وی یادآور شد: از یک هزار و 215 روستای دارای دهیاری، 39 روستا بیش از یک هزار و 500 نفر جمعیت دارند و دهیاران آنها به صورت تمام وقت مشغول ارائه خدمت به مردم هستند.
مرادی تاکید کرد: علاوه بر دهیاران، 50 نفر نیز به صورت کارکنان تمام وقت دهیاری های استان در 36 بخش 10 شهرستان استان در رشته ها مختلف از جمله مالی، نظارت و عمرانی به عنوان راهنمایان دهیاران مشغول بکار هستند.
به گزارش ایرنا، طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 1395، جمعیت کردستان یک میلیون و 603 هزار و 11 نفر است که از این تعداد 70.8 درصد در مناطق شهری و 29.2 درصد هم در مناطق روستایی استان ساکن هستند.
استان کردستان دارای 10 شهرستان، 31 بخش، 86 دهستان و یک هزار و 675 روستای دارای سکنه است که 477 هزار نفر در این روستاها ساکن هستند.
روستاهای استان کردستان دارای 134 هزار خانوار است و ترکیب 477 هزار نفری جمعیت آن شامل 240 هزار نفر مرد و 230 هزار نفر زن است و متوسط رشد سالانه جمعیت آن در مقایسه سرشماری های سال 90 و 95 منفی یک دهم است.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.