در حالی که برخی از کشورهای خاورمیانه گروه ها و اقوام مختلف با هم درگیر جنگ و خشونت بوده و طرف های درگیر در صدد تضعیف و حتی حذف همدیگر هستند، در ایران اسلامی اصل بر تعامل و حفظ هویت های مختلف اقوام بنا شده است.
ایران اسلامی رنگین کمانی از قومیت ها و فرهنگ های مختلف است و هر کدام از این قومیت ها علاوه بر اینکه بخشی از فرهنگ کشور را تشکیل می دهند که این موضوع مهم به عنوان گنجینه گرانبها نیازمند توجه بیشتر مسئولان برای بقا و شکوفایی است.
جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ایرانی به میزبانی استان کردستان که امسال به ایستگاه سوم خود رسیده است تا حدودی توانسته زمینه این هدف بزرگ را فراهم سازد.
مجوز اصلی جشنواره فرهنگ و هنر اقوام ایرانی که دبیرخانه دایمی آن در اداره کل امور اجتماعی استانداری کردستان قرار دارد از آذر 1393 در 15 رشته مختلف فرهنگی و هنری اخذ و نخستین جشنواره در همان سال برگزار شد.
در جشنواره دوم که 21 تا 23 اردیبهشت 95 برگزار شد، در بخش موسیقی 19 استان کشور با 21 گروه و یک گروه ویژه ارکستر موسیقی سلیمانیه عراق و در بخش صنایع دستی نیز 40 غرفه از صنایع داری (قالی و گلیم) از استان ها مختلف حضور داشتند.
در بخش پانل های تخصصی این جشنواره نیز علاوه بر صاحب نظران داخلی از جمله حمیدرضا اردلان، ساسان فاطمی، محمدرضا درویشی و علی‌اکبر مرادی و در بخش بین الملل نیز استیون بلوم از آمریکا، پروفسور ژاندوریگ از فرانسه و انور قره داغی از اقلیم کردستان عراق حضور داشتند.
در جشنواره سوم نیز که از دوم تا چهارم تیر در حال برگزاری است، 12 گروه اصلی شامل آوای موج از بوشهر، شاخوه شین از کرمانشاه، تال از لرستان، دیلمون از گیلان، کانی از قوچان، هزار آواز از تهران، آوای دل از سیستان و بلوچستان، پاییز از اقلیم کردستان عراق و گروه های ئاگرین و خوش نوایان از کردستان حضور دارند.
بخش صنایع دستی 35 غرفه با حضور هنرمندان و صنعتگران حوزه صنایع دستی از 22 استان کشور و هنرمندانی از روستای جهانی صنایع دستی کلپورگان سیستان و بلوچستان و پنج شهر جهانی صنایع دستی مریوان، تبریز، اصفهان، لاله جین و سیرجان برپا شده است.
جدا از همه این جزییات حضور شمار زیادی از هنرمندان استان های مختلف کشور در استان فرهنگی کردستان زمینه ای را فراهم می کند که تعامل گروه ها بیشتر شود و اقوام مختلف راهکارهای حفظ این هویت و اصالت خود را پیدا کنند.
این جشنواره به عنوان یکی از قوی ترین و تاثیرگذارترین جشنواره های فرهنگی این بخش توانسته جمع کثیری از نمایندگان اقوام مختلف ایران را دور خود جمع کند و کانونی برای تبادل افکار باشد.
تخصیص بودجه لازم برای برگزاری سالیانه این جشنواره با توجه به داشتن دبیرخانه دایمی نیز می تواند گامی دیگر در راستای تقویت حفظ این هویت بویژه در استان های مرزی از جمله کردستان باشد.
آسیب شناسی دوره های گذشته توسط دبیران جشنواره در راستای تقویت نقاط قوت و حذف نقاط ضعف آن می تواند راهکاریی دیگر برای رسیدن اهداف اصلی این جشنواره باشد و لازم است بخش های تخصصی و پانل هایی آن که مخاطبان خاص دارد در دانشگاه و با حضور اساتید این حوزه برگزار شود.
در دنیای کنونی که به مدد رسانه های و فناوری، جهان به سوی دهکده جهانی گام برمی دارد، حفظ این هویت و اصالت فرهنگ ها و قومیت های مختلف می تواند مهمترین سرمایه کشورمان در تعامل با جهان باشد.
**خبرنگار ایرنا در سنندج
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.