به گزارش خبرنگار ایرنا، بهمن مرادنیا عصر شنبه در جلسه هماهنگی اجرای اصلاحیه ساماندهی بازارچه های مرزی با حضور فرمانداران شهرستان های مرزی استان، اظهار داشت: اکنون که آیین نامه اصلاحی ابلاغ شده است، حتما باید این طرح اجرایی شود.
وی آیین نامه اصلاحی را به نفع مرزنشنیان و تجار دانست و افزود: به زودی و طی چند روز آینده مبادلات کالا از بازارچه های مرزی استان آغاز می شود.
استاندار کردستان با بیان اینکه دیگر نباید اجازه سواستفاده از نواقص احتمالی این طرح را به افراد سودجو داد، تاکید کرد: پس از اصلاح این طرح، بی نظمی و محدودیت قبلی تا حدود زیادی برطرف شده است.
مرادنیا، اجرای این طرح را در کمک به معیشت مرزنشینان موثر دانست و گفت: این مهم می تواند زمینه را برای اجرای منطقه آزاد تجاری و رونق بیشتر استان فراهم کند؛ ضمن انکه اگر در حین اجرا ایرادی هم مشاهده شد، به مرور زمان بازنگری و ایرادها رفع خواهد شد.
وی خواستار کمک همه دستگاه های مرتبط با این طرح برای اجرای آغاز مبادلات کالا از بازارچه های مرزی استان شد و تاکید کرد: فرمانداران باید با نظارت بر نحوه مبادلات مانع ضایع شدن حق مرزنشینان شوند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان هم در این جلسه اظهار داشت: در حال حاضر 23 هزار و 306 خانوار مرزنشین شناسایی و 77 هزار و 549 نفر دارای کارت پیله وری هستند.
حسین فیروزی از فعال بودن 16 هزار و 805 کارت پیله وری در استان خبر داد و افزود: حدود 6 هزار کارت نیز هنوز فعال نشده که اغلب مربوط به حوزه شهرستان سروآباد است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان، خواستار مراجعه خانوارهای مرزنشین فاقد کارت پیله وری به دفاتر پیشخوان برای ثبت نام و دریافت این کارت شد.
فیروزی با بیان اینکه نحوه اجرای مصوبه جدید و اصلاحی به زودی و با هماهنگی گمرک آغاز می شود، یادآور شد: به محض ورود اولین محموله به بازارچه های مرزی موقت، گروهی مرکب از فرمانداران، گمرک و دیگر مسئولان دستگاه های مرتبط بر کار نظارت کرده و مشکلات احتمالی را اصلاح خواهند کرد.
وی همچنین اظهار داشت: از آنجا که بازارچه مرزی مله خورد در سروآباد به لحاظ امنیتی در وضعیت مناسبی نیست، برای جانمایی این بازارچه به طور موقت از زمین های مجاور شهرک صنعتی سروآباد برای مبادلات کالا استفاده خواهد شد.
به گزارش ایرنا، هیات وزیران به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های کشور، امور اقتصادی و دارای، صنعت، معدن و تجارت و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، آیین نامه ساماندهی مبادله در بازارچه های غیررسمی موقت مرزی در استان های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان را اصلاح کرد.
براساس این مصوبه، خدمات تخفیف تعرفه گمرکی مرزنشینان از پنج میلیون ریال به ازای هر نفر به هفت میلیون ریال افزایش یافت و کالاهایی نیز که مشمول داشتن مجوز از استاندارد و بهداشت هستند تا سه ماه در سطح عرضه از داشتن این مجور معاف هستند.
استان کردستان 227 کیلومتر مرز با کشور عراق دارد که در امتداد این مرز، در سه بازارچه مرزی کردستان شامل سیرانبند بانه، خانم شیخان مریوان و مله خورد سروآباد، فعالیت های پیله وری انجام می شود.
7355/ 3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.