به گزارش خبرنگار ایرنا، مرزی بودن باعث شده شهر بانه بارها مورد هجوم و حمله دشمنان قرار گیرد، این شهر 2 بار در طول تاریخ بدلیل جنگ سوخت و یکبار هم بدلیل شیوع بیماری طاعون تغییر مکان داد به همین خاطر بناهای تاریخی با قدمت زیادی ندارد.
حمام های مرزبانی و خدری 2 بنای تاریخی است که هنوز پا برجاست و به عنوان آثار تاریخی این شهر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده اما این بناها با وجود قرار گرفتن در این فهرست، برای حفظ و ماندگاری شان اقدامی انجام نشده و بخشی زیادی از آنها تخریب شده است.
حمام مرزبانی یکی از آثار تاریخی شهر بانه در کنار مسجد شیخ الاسلام و پشت پاساژ رسول پناه واقع است، این اثر تاریخی مربوط به دوره پهلوی اول است که در سال 1316 توسط حاج محمد معمار و استاد محمدامین فتحی از معماران بنام بانه در زمینی به مساحت 400 متر مربع ساخته شد.
این بنای تاریخی دارای بخش های ورودی بینه، هشتی، سربینه، میاندر، آبریزگاه و خزینه سربازان و مردم عادی، سربینه میاندر، آبریزگاه، خزینه و نظافت خانه افسران و تون، آب انبار سرد، آب انبار گرم، انبار هیزم، آتشخانه و راهرو است.
بام این بنای تاریخی به صورت گنبدی شکل است و بدلیل فرسودگی، بخشی از گنبدهای آن از بین رفته و تنها دیوارهای آن بر جا مانده است.
مرزی بودن بانه و استقرار نیروهای نظامی در این شهر باعث شد حمام مرزبانی در برهه های از زمان به نیروهای نظامی اختصاص یابد که نام این حمام نیز بر گرفته از همین موضوع است.
حمام خدری اکنون قدیمی‌ترین اثر معماری موجود در بانه است که مربوط به اواخر دوره قاجار است و برای استفاده عموم مردم شهر توسط یکی از معماران قدیمی ساخته شد.
این حمام فاقد با کاشی های سفید رنگ ساده تزیین شده و دارای آتش خانه، راهرو، سالن و هشت اتاقک مخصوص دوش گرفتن است، ورودی این بنای تاریخی کاملا از بین رفته ولی بام آن با گنبدهای کوچک آجری هنوز سالم است.
یکی از ساکنان محله مسجد سید می گوید: وجود این بناهای مخروبه برای ساکنان محله دردسر ساز شده است هر چند تاکنون برای حل این مشکل شکایت هم کرده ایم اما به نتیجه نرسیده است.
شیرکوه فرجی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حمام خدری چند کارتون خواب زندگی می کنند که برای ساکنان محله مزاحمت ایجاد کرده و مردم از وجود آنها احساس خطر می کنند.
وی اظهار داشت: در نزدیکی این حمام، یک مدرسه است و احتمال اینکه برخی دانش آموزان از سر کنجکاوی وارد ویرانه های این حمام شوند وجود دارد با این حال تقاضا داریم ساختمان حمام تخریب شود تا آسیب جبران ناپذیری وارد نکند.
فرجی با بیان اینکه وجود بناهای تاریخی برای این شهر اهمیت زیادی دارد، گفت: مالک این بنا حاضر نشده وضعیت آن را مشخص کند البته این بنا ظرفیت خوبی برای جذب گردشگر و تبدیل شدن به مکانی خاص دارد که باید حفظ شود.

** اختصاص 250 میلیارد ریال برای حفظ مرمت بناهای تاریخی
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بانه اما می گوید: با توجه به ضرورت حفظ و مرمت بناهای تاریخی هر سال اعتباراتی برای حفظ و مرمت آنها اختصاص می یابد.
سعدالله رحیمی خواه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: 250 میلیارد ریال اعتبار از محل ملی برای انجام اقدامات اولیه در حمام تاریخی مرزبانان اختصاص یافته است.
وی با اشاره به اهمیت ضرورت حفظ و مرمت اماکن تاریخی بانه افزود: اعتبارات مرمت و نجات بخشی بناهای تاریخی در چند مرحله پرداخت می شود که در مرحله اول قرار است فضای داخلی حمام مرزبانان پاکسازی و اقدامات اولیه برای آماده سازی فضا انجام شود.
رحیمی خواه با اشاره به عدم رضایت مالکان بناهای تاریخی برای انجام اقدامات مرمت و نجات بخشی تاکید کرد: با مالکان این 2 حمام رایزنی های زیادی انجام شده اما تاکنون حاضر به پذیرش تقاضای ما نشده اند.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه این 2 بنای تاریخی وارثان زیادی هم دارند راضی نگه داشتن آنها کار سختی است ضمن اینکه آنها هنوز اجازه نداده اند ما فعالیت خود را شروع کنیم البته در صورتی که وارثان این دو بنای تاریخی رضایت ندهند میراث فرهنگی اقدامات خود را براساس قانون برای این بناها انجام خواهد داد.
رحیمی خواه اضافه کرد: با توجه به اینکه این حمام ها از معدود بناهای تاریخی شهر بانه هستند که شماره ثبت ملی هم دارند به لحاظ قانون مالک نمی تواند مانع از حفظ و مرمت شان شود و در صورتی که مالک هم موافق مرمت و حفظ بنا نباشد بر اساس قانون میراث فرهنگی می تواند در راستای حفظ و مرمت آنها اقدام کند.
وی اظهار داشت: با انجام اقدامات حفاظتی و مرمت بنا، هزینه ای از مالکان دریافت نمی شود و مالکیت مالک همچنان مخفوظ می ماند اما نمی تواند تغییراتی در کاربری آن ایجاد کند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بانه گفت: فضای حمام های تاریخی بانه مناسب ایجاد موزه، رستوران سنتی و فرهنگسراست و اگر سرمایه گذاری باشد آمادگی مشارکت با او در اجرای این طرح ها را داریم.
به گزارش ایرنا، حمام های تاریخی شهر بانه در اوایل دهه 60 تعطیل شدند و پس از آن هر سال بخاطر بارش برف و باران و همچنین دخالت عوامل انسانی بخش زیادی از آنها تخریب شده است.
حمام خدری در دی سال 81 با شماره ثبت 6861 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و حمام مرزبانان نیز سال 87 به شماره 26982 در این فهرست ثبت شد.
استان کردستان دارای یک هزار و 520 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است و هم اکنون 872 اثر از این تعداد شامل 773 اثر غیر منقول شامل (آثارتاریخی، تپه، محوطه و بنا)، 20 مورد میراث طبیعی، 56 مورد میراث معنوی و 23 مورد میراث منقول در فهرست آثار باستانی کشور به ثبت رسیده است.
شهرستان بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلومتری غرب سنندج واقع شده است.
7469/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.