به گزارش خبرنگار ایرنا، رشد آسیب های اجتماعی در هر جامعه ای نیازمند مداخلات تخصصی و خدمات اجتماعی است و چند سالی است که مرکزی با عنوان اورژانس اجتماعی در کشور راه اندازی شده تا با روش های مختلف با این گونه مشکلات و آسیب ها مقابله کند.
این مرکز در بخش های خط 123، مرکز مداخله در بحران، مراکز نگهداری از زنان و دختران فراری یا بی سرپناه، مرکز حمایت از کودکان کار و خیابانی، پایگاه خدمات اجتماعی و خدمات اجتماعی سیار از سال 87 به صورت کاملا رسمی در کل کشور زیر نظر سازمان بهزیستی فعالیت خود را آغاز کرد.
این اورژانس به افراد آسیب دیده و در معرض آسیب در موضوعاتی همچون اختلافات خانوادگی، همسر آزاری، کودک آزاری، کودکان کار و خیابانی به افرادی که متقاضی دریافت هستند، خدمات رسانی می کند.
مرکز اورژانس اجتماعی بهزیستی استان کردستان از سال 89 فعالیت خود را آغاز کرد، این مرکز هم اکنون در 9 شهر استان پایگاه دارد و خدمات مشاوره ای ارائه می دهد.
معاون امور اجتماعی بهزیستی کردستان می گوید: اورژانس اجتماعی مجموعه ای از خدماتی است که افراد در معرض آسیب و یا آسیب دیده اجتماعی را پوشش می دهد البته اولویت فعالیتی این مرکز زنان و کودکان هستند اما در مجموع به تمام افرادی که به نوعی نیازمند خدمات اجتماعی باشند، خدمت می کند.
محسن شجاعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اورژانس اجتماعی خود دارای چند مرکز است که مداخله در بحران های فردی و خانوادگی یکی از این مراکز است تا به افرادی که دچار مشکلاتی از جمله اختلافات خانوادگی هستند خدمات ارائه دهد.
وی پایگاه خدمات اجتماعی را یکی دیگر از این مراکز اعلام کرد و افزود: این پایگاه ها در نقاط حاشیه و آسیب خیز شهرها فعال هستند و مرکزی برای دسترسی آسان، سریع، تخصصی و به موقع مردم به خدمات اجتماعی به شمار می روند.
معاون امور اجتماعی بهزیستی کردستان تاکید کرد: هم اکنون 6 پایگاه خدمات اجتماعی در کردستان فعال است که چهار مورد آن در سنندج، یک مرکز در مریوان و یک مرکز نیز در سقز قرار دارد و امسال یک مرکز دیگر در مریوان راه اندازی می شود.
شجاعی یادآور شد: خط تلفن 123 اورژانس اجتماعی از جمله فعالیت های اصلی این مرکز است و هر کسی در زمینه های اجتماعی همچون کودک آزاری، همسر آزاری، اختلافات خانوادگی، خودکشی، کودکان کار و خیابانی و فرار دختران و پسران با مشکل روبرو باشد می تواند مشکل خود را با مددکاران و مشاوران امور اجتماعی از طریق تماس تلفنی در میان بگذارد.
وی گفت: خط تلفن اورژانس اجتماعی خط مداخله است و موضوعی که مطرح می شود یا به خط تلفن مشاوره (1480) ارجاع داده می شود و یا اینکه در صورت نیاز فرد به مرکز مداخله برای رفع مشکل دعوت خواهد شد.
شجاعی اضافه کرد: همچنین در صورت نیاز تیم مددکاری و روان شناسی مرکز به منظور مداخله در مشکل مورد نظر به صورت مستقیم در مکان حضور پیدا می کنند.
معاون امور اجتماعی بهزیستی کردستان افزود: سال گذشته 1200 تماس با اورژانس اجتماعی گرفته شد که بیشترین موضوع تماس ها اختلافات خانوادگی بود و کودک آزاری و همسرآزاری در رده های بعدی این تماس ها قرار داشت.
وی یکی دیگر از خدمات این مرکز را خدمات اجتماعی سیار معرفی کرد و یادآور شد: در این بخش خودروهای سیار با حضور روانشناسان و مددکاران اجتماعی در نقاط مختلف شهر مستقر هستند و موضوعاتی که به آنان اطلاع داده شود بعد از حضور در محل پیگیری و نسبت به رفع مشکل اقدام می کنند.
به گفته وی، نگهداری از زنان و دختران در معرض آسیب از دیگر فعالیت های اورژانس اجتماعی است و زنان و دخترانی که بدلایلی از جمله اختلافات خانوادگی بدون سرپناه هستند در این مراکز نگهداری می شوند و به آنان خدمات مختلف ارائه شده و تلاش می شود زمینه بازگشت شان به خانه فراهم شود.
وی تاکید کرد: از دیگر فعالیت های این اورژانس، مرکز کودکان کار و خیابان است که توسط موسسات خیریه و با نظارت بهزیستی فعالیت کرده و این کودکان را مورد حمایت قرار می دهند.
شجاعی با بیان اینکه حدود 110 کودک در این مرکز ساماندهی شده اند، گفت: مددکاران این مرکز کودکان کار و خیابان را شناسایی کرده و پس از ارتباط با خانواده هایشان آنها را تحت حمایت خود می گیرند.
معاون امور اجتماعی بهزیستی کردستان یادآور شد: هدف ما از ارائه خدمت به این کودکان این است که از فضای خیابان دور شان کرده وقت آنان در تعطیلات به بطالت نگذرد بلکه با برنامه های هدفمند مسیر زندگی شان را تغییر دهیم.
مرکز اورژانس اجتماعی در 9 شهر استان کردستان فعال است و با بهره گیری از نیروی انسانی و خودروهای ویژه خدمات متنوعی به آسیب دیدگان و افراد در معرض آسیب های اجتماعی ارائه می کنند.
شماره تلفن 123 نیز به صورت شبانه روزی با ارائه خدمات مشاوره ای رایگان با هدف مداخله در بحران با بهره گیری از پایگاه های سیار مرکز فوریت های اجتماعی و مشاوران و مددکاران اجتماعی در خدمت مردم است.
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.