نبی مهدویان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برنامه وارنیش دندان دانش آموزان از سال 1385 در استان اجرای می شود و امسال نیز دانش آموزان زیر پوشش این طرح قرار گرفتند.
وی افزود: طرح دریافت وارنیش دندان به صورت رایگان اجرا می شود و دانشگاه علوم پزشکی بیش از 10 میلیارد ریال برای اجرای این طرح در کردستان هزینه کرده است.
مهدویان تاکید کرد: این طرح در 2 نوبت (آبان سال قبل و اردیبهشت امسال) اجرا شد و نوآموزان پیش دبستانی، دانش آموزان ابتدایی و پایه اول متوسطه اول زیر پوشش طرح قرار گرفتند.
وی یادآور شد: در سال های گذشته این طرح توسط مربیان بهداشتی آموزش و پرورش اجرا می شد اما امسال در مناطق شهری توسط مراقبین بهداشتی شبکه بهداشت و درمان در پایگاه های شهری و در مناطق روستایی توسط بهورزان خانه های بهداشت روستایی انجام شد.
وی گفت: در این طرح ماده ای به نام وارنیش به دندان دانش آموزان زده می شود و با معاینات انجام گرفته شناسنامه سلامت دهان و دندان برای دانش آموزان تهیه و به همراه کد ملی دانش آموز در سامانه کشوری ثبت می شود.
مهدویان با اشاره به طرح تحول سلامت دهان و دندان اضافه کرد: این طرح با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اجرا می شود و در آن کودکان سنین یک تا 14 سال مراقبت های سلامتی دهان و دندان دریافت می کنند.
وی با اشاره به نقش سلامتی دهان و دندان بر سلامت دانش آموزان از خانواده ها خواست فرزندان خود را برای دریافت وارنیش و اجرایی شدن طرح ترغیب کنند.
طرح سلامت بهداشت دهان و دندان یک طرح ملی است که هر سال در سطح کشور اجرا می شود، این طرح شامل خدمات پیشگیری از آسیب های دندانی در بین دانش آموزان است.
وارنیش فلوراید ماده ای است کە برای جلوگیری از پوسیدگی دندان بویژه در کودکان بە عنوان لایه ای روی سطوح دندان کشیده می شود تا با تقویت مینای دندان از پوسیدگی زودهنگام آن شود.
در سال تحصیلی جاری (97 - 96) 285 هزار دانش آموز مقاطع مختلف تحصیلی در سه هزار و 700 مدرسه شهری و روستایی استان کردستان تحصیل می کنند.
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.