به گزارش خبرنگار ایرنا، خالد جعفری روز چهارشنبه در همایش ملی جامعه شناسی مرز، سیاست های توسعه و حیات اجتماعی مرزنشینان با اشاره به اینکه چهار شهرستان مرزی ما حدود 32 درصد مساحت استان را به خود اختصاص داده است، افزود: 80 درصد جنگل ها، 32 درصد مراتع و 17.5 درصد اراضی کشاورزی استان مربوط به شهرستان های مرزی است.
وی اظهار کرد: با توجه به منابع، زیرساخت ها و شرایط ویژه حاکم برمنطقه یکی از مهمترین و شاید در حال حاضر تنها زمینه و راهکار توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری در مناطق مرزی استان توسعه کشاورزی و صنایع تبدیلی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: تجربه کشورهای صنعتی این نکته را مورد تایید قرار داده که توسعه اقتصادی در مراحل اولیه خود جز از طریق تکیه بر کشاورزی و بالا بردن بهره وری آن و گسترش رشد از این بخش به سایر بخش های کشاورزی امکانپذیر نیست.
وی با بیان اینکه بخش کشاورزی نقش بسزایی در اشتغال و اقتصاد استان دارد افزود: 27 درصد از ارزش تولید ناخالص داخلی در کردستان مربوط به بخش کشاورزی بوده و حدود 30 درصد اشتغال ما نیز مربوط به این بخش است.
جعفری اظهار کرد: توسعه استان با محوریت بخش کشاورزی امکانپذیر است و با حمایت از سرمایه گذاری و فراهم کردن زیرساخت ها این امر براحتی امکانپذیر خواهد بود.
وی یادآور شد: در بخش کشاورزی مرزهای رسمی و مناطق آزاد را به عنوان یک فرصت خوب می دانیم که می تواند در تولید و صادرات این محصولات موثر باشد.
به گفته وی وجود یک میلیون و 100 هزارهکتار اراضی دیم از طرفی فرصت مناسبی برای تولید، اشتغال و درآمد و از طرفی بدلیل وجود روان آّب ها و سدهای موجود در دست احداث یا مطالعه یک ضعف اساسی است.
رئیس دانشگاه کردستان نیز در این همایش با بیان اینکه در کشورما در دوره های مختلف مرزها بجای فرصت به عنوان یک تهدید تلقی شده اند، اظهار کرد: مرزها نیز بجای اینکه مرکز صادرات باشند بیشتر به کانونی برای واردات کالا تبدیل شده اند.
فردین اخلاقیان افزود: به هر اندازه که از مراکز کشور دور و به سمت مرزها پیش می رویم، شاهد کمتر توسعه یافتگی استان های موجود در این نواحی خواهیم بود.
دبیر علمی همایش جامعه شناسی مرز نیز با بیان اینکه در طی 2 روز برگزاری همایش 36 مقاله ارائه می شود، گفت: 11 مورد از این مقالات بصورت سخنرانی و 25مقاله نیز بصورت پوستر ارائه خواهد شد.
جمال محمدی هدف از برگزاری این همایش را واکاوی مقولات مغفول مانده مرزها اعلام کرد و گفت: این مهم با شکل گیری گفت و گوی انتقادی در سطح کشور میسر خواهد شد.
وی همچنین به محورهای همایش اشاره کرد و گفت: مرز و اجتماعات محلی، مرز و دوگانه امنیت سرمایه گذاری، مرز و پدیده کولبری و توسعه و سیاست گذاری در مناطق مرزی و مرز و تغییرات اجتماعی فرهنگی محورهای این همایش است.
همایش ملی جامعه شناسی مرز، سیاست های توسعه و حیات اجتماعی مرزنشینان روزهای پنج و 6 اردیبهشت در دانشگاه کردستان برگزار می شود.
7348/ 3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.