به گزارش ایرنا، گیاهان دارویی با توجه به تنوع و گستردگی آنها و خواصی که در درمان بیماری های مختلف دارند و همچنین بی ضرر بودن آنها در مقایسه با داروهای شیمیایی امروز در دنیا با استقبال خوبی مواجه شده اند اما در کشور ما برای این مهم که دارای ظرفیتی بسیار فراوانی است هنوز راهبردی مشخص تدوین نشده است.
به تاکید کارشناسان می توان با برنامه ریزی اصولی و سرمایه گذاری مناسب روند تولید گیاهان دارویی در سمنان را تقویت و این استان را به عنوان یکی از قطب های تولید این گیاهان در کشور مطرح کرد.
ایران به عنوان یکی از 10 خاستگاه مهم گونه گیاهی در جهان مطرح است و 167 گونه از خانواده گیاهان آوندی شامل یکهزار و 215 جنس، حدود هشت هزار گونه، زیرگونه، واریته و یا دورگه در کشور وجود دارد و در مقایسه با سایر کشورها از نظر تعداد گونه های گیاهی در رتبه هشتم، از لحاظ گونه های انحصاری در رتبه پانزدهم و از نظر تنوع گونه ها در خاورمیانه بی نظیر است.
سه هزار گونه گیاهی در استان سمنان شناسایی شده که بیش از یکصد گونه این گیاهان از خواص دارویی برخوردار است که کاشت و افزایش سطح زیر کشت این گیاهان علاوه بر توسعه اقتصاد داخلی تاثیر بسزایی در افزایش صادرات غیرنفتی و رهایی از اقتصاد نفتی کشور دارد.
شماری از دست اندرکاران امر معتقدند اکنون سمنان با دارا بودن ظرفیت های قابل توجه در بخش گیاهان دارویی از نظر بهره وری از این گیاهان در درمان بیماری ها از جایگاه مناسبی برخوردار نیست که این مهم نیازمند شناسایی دقیق عرصه ها و راه اندازی واحدهای فرآوری و بسته بندی اینگونه محصولات فرعی است.
کاظم طاهریان رییس انجمن علمی گیاهان دارویی استان سمنان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا شناخت ظرفیت گیاهان دارویی در قالب کارهای تحقیقاتی را مهم ترین عامل موثر در توسعه کشت این گیاهان برشمرد و گفت: نتایج یافته های تحقیقاتی به دانشگاه علوم پزشکی معرفی و منجر به تولید دارو می شود.
وی با اشاره به اهمیت نقش دانش بومی اهالی محلی در شناخت گیاهان دارویی افزود: براساس طرح تحقیقاتی شناسایی گیاهان دارویی که 6 سال طول کشید بیش از 130 گونه دارویی در استان شناسایی شده است.
طاهریان با بیان این که هر منطقه از استان اقلیم خاص و متفاوت دارد ، تصریح کرد: گیاهان دارویی زیادی وجود دارد که ارزش اقتصادی آن ها کمتر از باریجه نیست و می توان برای توسعه کشت روی آن سرمایه گذاری کرد.
وی اضافه کرد : با توجه به تنوع زیاد گونه های گیاهان دارویی در استان توسعه کشت گیاهان دارویی بومی که سازگار با محیط هستند موفقیت در طرح را افزایش می دهد.
طاهریان با اشاره به وجود بیش از 45 هزار هکتار رویشگاه طبیعی که صرفه اقتصادی بالا دارد، خاطرنشان کرد : در صورت بارش کافی یکی از گونه های گیاهی مناسب در بحث توسعه کشت گیاهان دارویی است.
وی با بیان این که گونه های در معرض خطر انقراض نباید دستکاری شوند، تاکید کرد : اولویت بندی برای توسعه کشت گیاهان دارویی باید براساس مساحت رویشگاه طبیعی که هر گونه به خود اختصاص داده است تعیین شود.
طاهریان تبلیغ و ترویج ناصحیح گیاهان دارویی و بهره برداری ناصحیح افراد از عرصه های طبیعی و برداشت بی رویه و نادرست از گیاهان دارویی را چالش های مهم و عامل ازبین بردن زیستگاه طبیعی و انقراض گیاهان دارویی برشمرد.
وی هدایت و حمایت از بهره برداران به سمت زراعی کردن گیاهان دارویی را از راهکارهای حفظ طبیعت و توسعه کشت گیاهان دارویی برشمرد و گفت: با توجه به نوسان قیمت گیاهان دارویی در بازار باید برای جذب بهره برداران اعتمادسازی صورت گیرد.
طاهریان با تاکید بر آموزش همراه با فعالیت به بهره بردار برای افزایش بازده اقتصادی و موفقیت در اجرای طرح ، اضافه کرد: نتایج بررسی مناسب ترین روش بهره برداری در قالب کارهای تحقیقاتی در مرکز تحقیقات ارایه شده است و بهره بردار می تواند از نتایج این تحقیقات از مناسب ترین روش ها در جهت در کشت گیاهان دارویی و تکثیر، تولید و آماده سازی گیاهان دارویی برای کاهش خسارت وافزایش بازدهی استفاده کند.
وی پهناور بودن و کم جمعیت بودن سمنان نسبت به مساحت آن را 2 عامل مهم و تاثیرگذار در پویا بودن استان برشمرد و گفت : وجود 850 گونه گیاهی و بیش از یکصد گونه دارویی و صنعتی شناخته شده در استان نشان دهنده ظرفیت بالای استان برای توسعه کشت گیاهان دارویی است.
رییس انجمن علمی گیاهان دارویی استان سمنان توسعه کشت باریجه را گامی موثر در جهت تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال برشمرد وافزود : توسعه کشت گیاهان دارویی حرکتی ارزشمند و سرمایه گذاری پایدار در جهت ارزآوری،اشتغال و حفظ آب و خاک است.
وی وقفه زمانی طولانی بین مطالعات و اجرای طرح را مهم ترین چالش در پیشروی توسعه کشت گیاهان دارویی ذکر و اضافه کرد : تغییر اقلیم به دلیل گذشت زمان طولانی بین تحقیقات و اجرای طرح در عمل مطالعات انجام شده را بی فایده می کند.
طاهریان با اشاره به اهمیت و نقش مشارکت مردمی در اجرای موفقیت آمیز طرح بزرگ باریجه کاری ، تصریح کرد: در سال اول بیش از 90 درصد طرح در استان اجرا شد و آمار نشان دهنده پیشرو بودن استان در کشوراست.
نبود صنایع تبدیلی دیگر مشکلات اساسی فراروی تولیدکنندگان گیاهان دارویی استان سمنان است که باید برای ایجاد این واحدهای تولیدی تدابیر اتخاذ کرد زیرا با فراوری این محصولات می توان آن را با چندین برابر قیمت کنونی در بازارهای خارجی بفروش رساند.
در 2 سال گذشته در حدود 15 هزار هکتار از عرصه های طبیعی سمنان گیاه دارویی باریجه ،کتیرا و آویشن کشت شد و براساس برنامه ریزی های انجام شده تا پایان سال 1398 در 20 هزار هکتار دیگر استان این گیاه کشت می شود.
از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.