نادر برزگر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این مبلغ از محل 12 درصد درآمد معادن کردستان برای جبران خسارت های وارد شده به منابع طبیعی به حساب خزانه واریز شده است.
وی افزود: از این مبلغ، 39 میلیارد ریال برای رفع مشکلات و جبران تخریب های صورت گرفته در استان از محل درامدهای واریز شده به خزانه، تخصیص می یابد.
سرپرست برنامه ریزی، مدیریت و توسعه منابع طبیعی کردستان تاکید کرد: درآمد حاصل از 12 درصد سهم منابع طبیعی و اخذ حقوق دولتی موضوع ماده 24 قانون معادن نیز در زمینه احیا و بازسازی معادن هزینه شده است.
وی یادآور شد: سال گذشته با هماهنگی سازمان صنعت، معدن، تجارت کردستان و در راستای اجرای دستور العمل اجرایی ماده 17 قانون معادن، احیا و بازسازی 195 هکتار از اراضی ملی متاثر از فعالیت چهار معدن متروکه در حوزه جامع آبخیز دزلی انجام شد.
وی اضافه کرد: این عملیات احیا و جنگلکاری، توسعه فضای سبز و احداث سنگ چین، سازه سنگی گابیونی و دیوار حائل حفاظتی در قالب پروژه های آبخیزداری بوده است.
برزگر با اشاره به ماده یک قانون حفظ و حمایت از منابع طبیعی و ذخایر جنگلی کشور گفت: طبق این ماده گونه‌های درختانی از قبیل شمشاد، زربین، سرخدار، سرو خمره‌ای، سفید پلت، حرا و چندل، ارس، فندق، زیتون طبیعی، بنه (پسته وحشی)، گون، ششم، گردو (جنگلی) و بادام وحشی (بادامک) در سراسر کشور ذخایر جنگلی محسوب و قطع آنها ممنوع است.
به گزارش ایرنا، در استان کردستان 387 پروانه بهره برداری معدنی صادر شده که از این تعداد 134 واحد فعال، 243 واحد غیر فعال و 10 واحد در حال تجهیز است.
ذخیره قطعی معادن استان 614 میلیون تُن است و اشتغال اسمی پروانه های بهره برداری چهار هزار و 47 نفر است و اکنون یک هزار و 851 نفر در معادن استان مشغول فعالیت هستند.
سهم کردستان از ذخیره قطعی 48 هزار میلیون تنی معادن کشور 1.2 درصد و در بخش اشتغال سهم استان سه درصد از 138 هزار و 879 نفر اشغال اسمی کشور دارد.
معادن استان برای مصالح ساختمانی، سنگ های تزینی، فلزات، سلیس، فلدسپات، باریت و نمک استخراج می شود.
در استان کردستان حدود یک میلیون و 788 هزار هکتار منابع طبیعی شامل 373 هزار هکتار جنگل و یک میلیون و 414 هزار هکتار مرتع وجود دارد که معادل 61درصد سطح استان را شامل می شود.
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.