به گزارش ایرنا حسین فیروزی روز پنجشنبه در بیست و ششمین شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت با بیان اینکه تنظیم تعاملات بین حاکمیت و بخش خصوصی ماهیت اصلی شروع بکار این شورا است اظهار کرد: هم اکنون برخی رویه های ملی و استانی در برابر سرمایه گذاری و کسب و کار وجود دارد که مانع از موفقیت می شود که شورای گفت و گو باید در راستای شناسایی، اصلاح و جایگزینی آن حرکت کند.
وی افزود: با توجه به اهداف اقتصاد مقاومتی هیچ مسئول یا نهادی که مانع از سرمایه گذاری شود نباید وجود داشته باشد و دولت نیز در راستای اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی و سیاست های اقتصادی خود اجازه فعالیت به این مسئولان نخواهد داد.
وی گفت: در استان نباید مسایل اقتصادی و مشکلات بصورت کلان و ذهنی مطرح شود، بلکه مسایل باید بصورت خرد و جنبه جز به جز مورد بررسی قرار بگیرد وحل شود.
به گفته وی، رویه های مختل کننده سرمایه گذاری در دو بعد استانی و ملی وجود دارد که شورای گفت و گو ی بخش خصوصی و دولت بستر تغییر این رویه ها را فراهم کرده تا با جایگزینی رویه های تسهیل گره‌های حوزه توسعه سرمایه‌گذاری در کردستان را بازکرد.
وی در مورد پایین بودن سرانه شهرک های صنعتی استان نیز گفت: در کردستان به دلیل وضعیت جغرافیایی و نوع توپولوژی آن با کمبود زمین روبه‌رو هستیم اما دولت در سال گذشته با آغاز عملیات احداث شهرک 300 متری در قروه، تعین تکلیف شهرک شماره چهار سنندج و آغاز ایجاد منطقه ویژه اقتصای بانه و مریوان برای رفع این مشکلات اقدام کرده است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج نیز گفت: اولین گام برای موفقیت در بهبود فضای کسب و کار باید صحب های بخش خصوصی را مورد توجه قرار داد تا گروهی از فصای کسب و کار بازشود
سیدکمال حسینی افزود: برای رسیدن به این مهم باید بذر امید را دل کارآفرینان کاشت تا علاوه بر حفظ سرمایه گذاران فعلی سرمایه گذاران دیگری را نیز جذب کرد.
به گفته وی اگر رضایت سرمایه گذاران حتی کارآفرینان با سرمایه اندک، فعلی جذب شود و پایه مستحکمی برای جذب سرمایه گذاری ایجاد می شود و باعث باز کردن درهای جدید به روی آنها است.
وی با بیان اینکه بدنه بخش خصوصی مردم هستند و حمایت از آنها در اصل سهیم کردن مردم در ایجاد مشاغل و توسعه کسب و کار است افزود: در این بین نیز دولت باید زمینه های ایجاد کسب و کار را تسریع کند که هم اکنون اقدامی که به عنوان وظیفه و عملکرد دولت انتطار می رود، حدف کاغذ بازی ها و بروکراسی اداری است.
نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج نیز در این آیین با بیان اینکه مشکلات موجود بین بخش خصوصی و دولت از سوی این اتاق بررسی و تدوین شده است افزود : موازی کاری دستگاه های اجرایی برای تصمیم گیری در خصوص سرمایه گذاری از مهمترین چالش های سرمایه گذاری است که برای رفع این چالش باید تدبیری اندیشیده شود تا تصمیم گیری دستگاه های اجرایی در قالب یک کانال انجام شود.
محمد رنجبر افزود: سخت گیری های سیاست های پولی و بانکی از دیگر چالش های شناسایی شده برای سرمایه گذاری کردستان است به طوری که در اثر این سخت گیری های منابع استان در جاهای دیگر مصرف می شود که خود عاملی بر کاهش روند توسعه کردستان است.
وی اظهار کرد: احساس کمبود در وجود نیروهای ماهر و آموزش دیده دیگر مورد شناسایی شده در مقابل موفقیت سرپایه گذاری استان است که انتطار می رود که دستگاه های مرتبط با این حوزه فعالیت های خود را افزایش دهند.
وی افزود: با توجه به اینکه پایین بودن شاخص شهرک های صنعتی استان نیست به میانگین کشوری از دیگر چالش های استان است که می توان در کنار احداث شهرک ها توسط دولت از بخش خصوصی برای ایجاد شهرک های خصوصی حمایت کرد.
به گزارش ایرنا، دولت با هدف رونق تولید و بهبود فضای کسب و کار به عنوان مهمترین اهداف خود در سه محور شامل کارگروه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، کارگروه حمایت از تولید و رفع موانع سرمایه گذاری و تشکیل شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی به دنبال حمایت از سرمایه گذاری در کشور.
تاکنون 25 جلسه از شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در کردستان برگزار شده که 55 درصد از مصوبات آن اجرایی شده است.
موقعیت مناسب جغرافیایی به دلیل استقرار بر محور شمال غربی و جنوب غربی کشور، داشتن 200 کیلومتر مرز با کشور عراق در 2 مرز رسمی باشماق مریوان و سیرانبند بانه، وجود بازارچه های مرزی و گمرکات رسمی از بسترهای رشد توسعه اقتصادی کردستان در بخش های بین المللی است.
همچنین برخورداری از عرصه ها و چشم اندازهای طبیعی و جاذبه های فرهنگی، تاریخی و گردشگری، وجود منابع آب فراوان و قرار گرفتن بر سرشاخه های پنج حوزه آبخیز مهم کشور، آب و هوای مناسب برای کشت انواع محصولات کشاورزی و فعالیت های پرورش دام و طیور، آبزیان و برخورداری از ذخایر ارزشمند ژنتیکی دام از دیگر فرصت های توسعه این استان است.
استان کردستان با وسعتی معادل 28 هزار و 817 کیلومتر مربع در غرب ایران واقع شده و 227 کیلومتر با کشور عراق مرز دارد.
استان در مجموع یک میلیون و 602 هزار نفر جمعیت دارد که در 29 شهر و هزار و 703 روستا ساکن هستند.
3034/ 3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.