بە گزارش ایرنا از پایگاە اطلاع رسانی استانداری کردستان بهمن مرادنیا در دیدار مجری کشوری حوزە آب های مرزی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: هم اکنون میزان برخورداری استان از محل آب های مرزی وسیستم های نوین آبیاری کشاورزی 1٦ هزار و٨00 هکتار است کە با اجرای طرح ساماندهی رودخانه های مرزی این میزان به حدود 21 هزار هکتار می رسد.
وی رقم قطعی و اعتبار مورد نیاز برای اجرای کامل و تبدیل چهار هزار هکتار اراضی دیم بە آبی کردستان را 800 میلیارد ریال و از محل منابع وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد.
مرادنیا با بیان اینکە حداقل خواستە ما با توجە بە منابع سرشار آب استان بهرەمندی و رسیدن بە عدد ٦3 هزار هکتار است ادامە داد: کردستان تا رسیدن بە نقطە مطلوب فاصلە معناداری با دیگر استان ها داشته و تلاش می شود این کاهش فاصله با سایر استان به حداقل برسد.
وی از سفر وزیر نیرو به استان کردستان در آینده نزدیک خبر داد و افزود: وی برای بازنگری میزان تخصیص آب از محل سدهای مرزی استان قول مساعد داده است.
مرادنیا اظهار کرد: معاون اول رئیس جمهور برای تشکیل جلسەای در خصوص آب کردستان و تخصیص های مورد نیاز بخش های مختلف وعده داده است چراکه کردستان با توجە بە پتانسیل هایی کە دارد مستحق توجە بیشتر است.
به گزارش ایرنا کاهش حساسیت اقتصاد کشور نسبت به چالش های سیاسی خارجی با درونزا شدن رشد اقتصادی بخش کشاورزی در مناطق مرزی و تقویت معیارهای اقتصاد مقاومتی از جمله اهداف اجرای طرح جامع رودخانه های مرزی کشور است.
رودخانه سیروان طولانی ترین رود در استان کردستان است و شاخه های اصلی آن رودخانه های گاورود و قشلاق است؛ گاورود از کوه های کان کبود سقز سرچشمه می گیرد و رودخانه قشلاق از کوه های پیر محمد سرازیر می شود.
قسمتی از این رود، در بخش های میانی باعث ایجاد مرزی بین ایران و عراق می گردد و به منطقه دیاله مشهور است و پس از آن به خلیج فارس می ریزد.
رودخانه قشلاق به طول 90 کیلومتر، رودخانه سیروان به طول 100 کیلومتر، زرینه رود به طول 302 کیلومتر، تلوار به طول 142 کیلومتر و گاورود به طول 120 کیلومتر از جمله رودخانه هایی است که سرچشمه یا بخشی از آن در کردستان جریان دارد.
ایران اسلامی حدود 9 هزار کیلومتر مرزآبی و خاکی با 15 کشور جهان دارد و استان کردستان دارای 230 کیلومتر مرز با کشور عراق است.
3034/ 3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.