به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان، حسین فیروزی روز دوشنبه در مراسم تقدیر از زنان کارآفرین استان گفت: نرخ مشارکت زنان پیش از انقلاب 13.5 درصد بود و این آمار پس از انقلاب به 17 درصد رسید.
وی اظهار کرد: با وجود اینکه حدود ٧٠ درصد از کرسی های دانشگاهی را دختران تصاحب کرده و باسواد شده اند اما به همین میزان توانمند نشده اند لذا نرخ مشارکت آنان رشد چندانی نداشته است.
وی پیشینه تاریخی و فرهنگی را بخشی از علت کندی رشد مشارکت های زنان و بخشی دیگر را متوجه سیستم آموزشی دانست و گفت: در دانشگاه ها دختران دانشمند تربیت می شوند که این روند باید به سمت تربیت دختران توانمند برود.
فیروزی با اشاره به اینکه صرفاً دانش، جامعه را تغییر نمی دهد بلکه ظهور و بروز توانمندی ها در توسعه موثرتر است، افزود: نهادهای واسطه ای مانند کانون زنان بازرگان از جمله مکان هایی است که زمینه ظهور و بروز دانش، معلومات و توانمندی های زنان و تبدیل آن به تولیدات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را فراهم می کند.
وی با تاکید بر اینکه باید در راه توسعه سریعتر گام برداریم گفت: همه ما باور داریم که ادامه روند توسعه نیازمند وجود زنان است و بانوان می توانند این عقب ماندگی و کندی توسعه را جبران کنند اما تا زمینه را برای مشارکت فعالانه این ٥٠ درصد از جامعه در همه زمینه ها فراهم نکنیم، توسعه میسر نمی شود.
معاون استاندار کردستان در ادامه اظهار کرد: زنان از گذشته تاریخی ما تاکنون جایگاه ویژه و ارزشمندی داشته و محور خانواده بوده اند و زنان کُرد در هر حوزه ای که وارد شوند توانمند بوده و همیشه تلاش کرده اند تعاملات اجتماعی را درست تنظیم کنند.
وی افزود: زن توانمند مادر توانمندی است که فرزندی توانمند تربیت می کند و خانواده ای توانمند دارد و در هر نقشی که باشند، زنجیره ای از ارزش های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تولید می کنند.
فیروزی ابراز امیدواری کرد: بخشی از توانمندی زنان مطالبه گری آنها است و باید برای مشارکت در توسعه، بیش از این مطالبه گر باشند.
7348/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.