کردستان از جمله استان های کمتر توسعه یافته کشور است که با عقب ماندگی تاریخی روبرو است و در دوران جنگ تحمیلی نیز این استان جنگ زده بیشترین خسارت را به خود دید و پس از جنگ نیز روند توسعه در کردستان با شتاب کمتری در مقایسه با استان های همجوار شروع شد.
شرایط جغرافیایی و اقلیمی از گذشته دور تاکنون یکی از عوامل سد راه توسعه در این استان به شمار می رود که همین امر باعث شده پروژه های عمرانی و صنعتی با هزینه بیشتری اجرا و تکمیل شود.
هزینه احداث راه ارتباطی، گازرسانی و ایجاد شهرک های صنعتی در کردستان در مقایسه با استان های مرکز و دشت کشور چند برابر است، به عنوان مثال میانگین کشوری هزینه احداث هر انشعاب گاز 60 میلیون ریال برآورد شده در حالیکه این مقدار در کردستان بیش از 140 میلیون ریال است.
بودجه های دولتی و اعتبارات سالیانه دستگاه های اجرایی نیز به هیمن دلیل تاکنون نتوانسته نقاب محرومیت را از چهره این استان بردارد و کردستان با تمام قابلیت هایی که دارد از توسعه نیافتگی رنج می برد.
به گفته مسئولان کردستان، اعتبارات بودجه ای این استان در سال 96 در حدود 10 هزار میلیارد ریال بود که تحقق 100 درصدی آن هم نمی تواند جوابگوی نیازهای این استان باشد.
این در حالیست که کردستان برای جبران توسعه نیافتگی خود نیازمند تزریق اعتبار چند برابری این مبلغ است و به همین دلیل جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی می تواند راهبردی جدید برای غلبه بر این عقب ماندگی ها باشد.
از طرف دیگر کردستان دارای پتانسیل های بسیار خوبی در زمینه معادن غنی، زمین مستعد کشاورزی و باغی ، تنوع محصولات زراعی و باغی، صنایع تبدیلی و تکمیلی در کنار دسترسی آسان به بازارهای خارجی بدلیل مرزی بودن، برای سرمایه گذاران است.
یکی دیگر از پتانسیل های خوب استان کردستان برای جذب سرمایه گذار خارجی، تمایل سرمایه گذاران کشور عراق به مشارکت و سرمایه گذاری در این استان است که می تواند در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.
نزدیکی به مرز زمینی عراق و فعالیت 2 گمرک سیرانبند بانه و باشماق مریوان در کنار بازارهای داخلی نگرانی سرمایه گذاران را برای صادرات محصولات تولید شده و دستیابی به بازار مصرف را کاهش داده و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری بانه و مریوان می توانند تمایل به سرمایه گذاری بخش خصوصی را در استان بیشتر کند.
مسئولان کردستان می توانند ضمن بسترسازی های لازم برای حضور بیشتر سرمایه گذاران، شناسایی توانمندی ها، حمایت و همراهی با سرمایه گذاران را به عنوان سیاست راهبردی خود تعیین کنند.
توسعه راه های ارتباطی، گسترش حمل و نقل هوایی و ریلی، دادن معافیت های مالیاتی و گمرکی، همسو بودن سیاست های مدیران برای جذب سرمایه گذار، آسان کردن مراحل اخذ مجوزها و ممانعت از بروکراسی اداری می تواند از جمله گام های اساسی برای جذب سرمایه گذار در کردستان باشند.
استان کردستان یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت دارد، بر اساس آخرین تقسیمات کشوری این استان دارای 10 شهرستان، 29 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و یک هزار و 697 آبادی دارای سکنه و 187 آبادی خالی از سکنه است.
*خبرنگار مرکز سنندج
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.