مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این طرح برای مطالبات کتابداران به منظور مشارکت فعال در انتخاب منابع کتابخانه‌های عمومی و همچنین افزایش دانش عمومی این قشر از 16 تا 23 بهمن برگزار می شود.
اسماعیل احمدی با بیان اینکه این طرح در 50 باب کتابخانه عمومی نهادی استان اجرا خواهد شد، افزود: پس از اجرای آزمایشی این طرح، بازتاب و نتایج آن جمع ‌آوری و با بررسی این داده‌ها، تصمیم لازم درباره استمرار اجرا و رفع نواقص و اشکالات آن اتخاذ می شود.
وی ایجاد انگیزه و هویت ‌بخشی به کتابداران، صرفه ‌جویی در هزینه‌های تامین منابع با توجه به ذائقه مخاطب، سنجش و تحلیل دانش کتابداران از بازار نشر، توجه به اقتضائات کتابخانه‌ای و توجه به نظر کتابداران به عنوان حلقه واسط میان کاربر و منبع اطلاعاتی را از مهمترین اهداف برگزاری طرح مشارکت کتابداران در انتخاب کتاب اعلام کرد.
احمدی به روند اجرای طرح اشاره کرد و گفت: در ابتدا فهرستی از مجموعه کتاب‌هایی در رده‌های مختلف که مراحل متعدد بررسی و ارزیابی را در اداره کل منابع نهاد کتابخانه ها طی کرده‌اند، تهیه و در سامانه‌ ایی اختصاصی بارگذاری می‌شود.
وی اضافه کرد: پس از اینکه فهرست مصوب از طریق این سامانه در دسترس کتابخانه‌های نهادی سراسر کشور قرار گرفت، کتابداران در یک فرصت چند روزه‌ با محوریت و هماهنگی مسئول کتابخانه، نسبت به انتخاب و علامت‌گذاری کتاب‌های مدنظر خود، اقدام می کنند و در ادامه بخش منابع با تجمیع این فهرست، عملیات خرید را انجام خواهد داد.
احمدی درباره موضوعات کتاب‌های ارائه شده در فهرست ابتدایی طرح یادآور شد: موضوعات آثار ارزیابی شده در این فهرست شامل رمان، کودک و نوجوان، مهارت‌های خانه‌داری، علم و روانشناسی است که این پنج موضوع همواره از موضوعات مورد مطالبه کتابداران کتابخانه‌های عمومی بوده است.
وی تاکید کرد: با توجه به بودجه موجود، الگوی مالی مشخصی از سوی نهاد برای این طرح در نظر گرفته شده که بر این اساس مطابق الگوی مالی مصوب، برای هر کتابخانه در سامانه، مبلغی مشخص شده که کتابداران با محوریت مسئول کتابخانه موظف هستند سفارش خرید خود را بر اساس الگوی مالی مشخص شده، ارائه دهند.
به گفته وی، بر اساس برنامه، اجرای طرح تا پایان بهمن امسال به پایان می رسد و نامه خرید منابع انتخابی در نیمه اول اسفند ماه برای ناشران ارسال خواهد شد.
طرح آزمایشی مشارکت کتابداران در تأمین منابع کتابخانه‌های عمومی کشورهمزمان با سراسر کشور، از 16 تا 23 بهمن‌ماه سال جاری در استان کردستان نیز اجرا خواهد شد.
استان کردستان دارای 50 کتابخانه عمومی نهادی فعال با 30 هزار عضو فعال است و بیش از 900 هزار نسخه کتاب در کتابخانه ها در دسترس علاقمندان و اعضاء قرار دارد.
خبرنگار: افسانه گلباغی**انتشار: سلیمانی
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.