به گزارش روز یکشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی استانداری کردستان، امیر قادری اظهار کرد: ادامه کاهش بارندگی ها در سال جاری می تواند در برخی از حوضه های آبریز، موجب کاهش آبدهی رودخانه ها و تغذیه منابع آب زیرزمینی شود.
وی افزود: این کاهش بارندگی ها در نتیجه موجب بروز چالش هایی در تأمین مصارف آب و افزایش خشکیدگی تالاب ها و دریاچه ها شود که بسیار نگران کننده خواهد بود.
قادری ادامه داد: بارش های سال زراعی جاری در مقایسه با میانگین بلندمدت از کاهش 44 درصدی برخوردار است و با توجه به این کاهش ها مردم و مسئولان باید با هدفگذاری و ارائه راهکارهای مناسب، زمینه کاهش مصرف آب را فراهم کنند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کردستان با تاکید بر اهمیت بخش کشاورزی در استان گفت: حدود 90 درصد آب موجود در کشاورزی به مصرف می رسد و باید در این حوزه برنامه ریزی برای مصرف صحیح با هدف حفاظت از منابع آبی استان در اولویت قرار بگیرد.
وی به نقش مهم و تأثیرگذار رسانه ها برای اطلاع رسانی از پیامدهای کم آبی در جامعه اشاره کرد و گفت: رسانه های جمعی و اصحاب رسانه، وظیفه مهمی در آگاه سازی افکار عمومی و تحلیل و بررسی وضعیت منابع آبی و نهادینه شدن فرهنگ صرفه جویی در جامعه بر عهده دارند و باید به مانند گذشته مسئولانه در این زمینه عمل کرده و مردم را از مخاطرات مصرف بی رویه آب آگاه سازند.
به گزارش ایرنا، طبق اعلام هواشناسی کردستان، امسال بارندگی ها در این استان نسبت به سال زراعی گذشته 23 درصد کاهش یافته است.
مقایسه بارش امسال در استان کردستان نسبت به دوره بلند مدت، حاکی از کاهش حدود 44 درصدی بارش ها است همچنین درصد تحقق بارش استان از ابتدای مهر تاکنون، نسبت به متوسط بارش سالانه بطور میانگین 21 درصد بوده است در حالیکه باید تا به حال 41 درصد از بارش سالانه اتفاق می افتاد که آن هم نشان از کاهش 51 درصدی تحقق بارش ها دارد.
براساس آمار اداره کل هواشناسی، سال زراعی گذشته هم کم بارش و سال خشکی بویژه در فصل پاییز بود چون در طول دوره آماری بلند مدت 25 ساله بطور متوسط 206 میلی متر بارش از اول مهر تا امروز در ایستگاه های هواشناسی استان کردستان ثبت شده بود.
استان کردستان در یک منطقه سرد و کوهستانی قرار دارد که میانگین بارش سالیانه آن 540 میلی متر و 2 برابر میانگین کشوری است.
دریافت و تنظیم: حسن حسین زاده **انتشار: عبدالله رحمانی
3034/ 3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.