سعید نظری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خانم منور توانا از هنرمندان فعال در رشته بافته های داری (گلیم بافی) است هنر دست وی از لحاظ تنوع رنگ، طرح، فرم و شکل ویژه توانسته نشان سرو زرین این جشنواره را کسب کند.
به گفته وی، گلیم بافی از هنرهای دستی بومی استان کردستان بوده و توانا هنرمند سنندجی در این رشته توانسته نشان مرغوبیت کالا را که یکی دیگر از مسابقات ملی صنایع دستی کشور است را نیز کسب کند.
به گفته وی، جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر از مهمترین رویدادهای عرصه صنایع دستی کشوراست که هنرمندان و صنعتگران برتر کشور آثار خود را در این جشنواره ارائه نموده و به نمایش می گذارند و در پایان خالقین آثار برگزیده مورد تقدیر قرار می گیرند.
وی اضافه کرد: آثار خانم توانا پیشتر نیز موفق به دریافت نشان مهر اصالت ملی شده بود و دراین رویداد باشکوه نیز نشان سرو زرین و لوح تقدیرجشنواره را از معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور دریافت کرد.
گلیم بافی کردستان در فهرست میراث فرهنگی کشور به سبت رسیده سبک فرم و شکل و طرح آن ویژه بوده به طوری که از ریزبافت ترین طرح های گلیم در جهان به شمار می رود.
به گزارش ایرنا، هم اکنون هنرمندان استان کردستان در نزدیک به 50 رشته فعالیت دارند که 21 مورد از این رشته ها صنایع دستی بومی فعال استان است.
اکنون بیش از 40 هزار نفر از هنرمندان کردستان در 45 رشته فعال صنایع دستی بومی و غیر بومی فعالیت می کنند که 14 هزار و 500 نفر از این تعداد در سامانه معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارای شناسه فعالیت هستند که از این تعداد، سه هزار و 600 نفر بیمه تامین اجتماعی دارند.
استان کردستان دارای یک هزار و 519 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است و هم اکنون 828 مورد از این تعداد شامل 763 اثر تاریخی، هشت مورد میراث طبیعی، 49 مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.
خبرنگار: حسن حسین زاده ** انتشار: رحمانی
3034/ 3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.