به گزارش ایرنا، سید احسن علوی روز دوشنبه در نشست با مسئول پایگاه منظر فرهنگی تاریخی هورامان اظهار کرد:300 روستا در برنامه ششم توسعه برای رونق عمرانی و گردشگری گنجانده و سهم هر استان از جمله کردستان نیز مشخص شده است.
وی با بیان اینکه گردشگری در کردستان دارای پتانسیل های بالقوه فراوانی است، افزود: بسیاری از ظرفیت های فرهنگی موجود در کردستان می تواند زمینه حضور گردشگران از سراسر دنیا را در این استان فراهم کند.
نماینده مردم شهرستان های سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ثبت جهانی هورامان در یونسکو می تواند مسیر توسعه گردشگری در کردستان را تسهیل کند، تاکید کرد: با توجه به وجود بخش زیادی از منطقه هورامان در شهرستان های سنندج و کامیاران، نمایندگان مردم این شهرستان ها پیگیر این موضوع هستند.
علوی از پیگیری ثبت جهانی هورامان توسط اعضای مجمع نمایندگان استان خبر داد و یادآور شد: در صورت لزوم جلسه ای با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواهیم داشت.
به گزارش ایرنا، قرارگیری کردستان در جوار رشته کوه زاگرس باعث شده است معماری روستاهای استان در سراشیبی کوه ها، کناره رودخانه ها بیشترین تعداد روستاهای هدف گردشگری را در خود جای دهد.
منطقه باستانی و کوهستانی اورامان از جمله زیست گاه های روستایی کردستان است که به علت روستاهای دارای معماری پلکانی در طبیعتی زیبا و فرهنگی خاص، آن را به منطقه هزار ماسوله مشهور کرده و دست اندرکاران میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حدود 43 روستای مورد هدف گردشگری را در این استان شناسایی کرده اند.
9 مورد از این روستاها هم اکنون در کانون توجه توریسم و دارای ظرفیت های گردشگری بوده و استانداری نیز برای هرکدام از این روستاها، تخصیص یک میلیارد ریال اعتبار پیشنهاد کرده است.
این روستاها شامل صلوات آباد و نوره سنندج، قصلان قروه، پالنگان کامیاران، زیویه سقز، دزلی سروآباد، ینگی ‌ارخ دیواندره و قمچقای بیجار بوده و پارکینگ، احداث سرویس بهداشتی و کمپ های گردشگری از جمله زیرساخت های مورد نظر این روستاها است.
کوهستانی و سخت گذر بودن برخی مناطق کردستان باعث شده مردمان آن فرهنگ گذشته خود را به خوبی حفظ کنند و هم اکنون نیز با توجه به آیین های گذشته زندگی خود را ادامه دهند تا امروز به عنوان یکی از مهمترین جاذبه های این استان تبدیل شود.
ویژگی های فرهنگی کردستان از نمونه های ویژه در کشور بوده که بیشتر تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله زبان، لباس کُردی، موسیقی عرفانی، رقص، جشن ها و صنایع دستی است و برخلاف سایر مناطق کشور این فرهنگ ها همچنان به صورت پویا در زندگی مردم جاری است.
خبرنگار: افسانه گلباغی**انتشار: مجید سلیمانی
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.