سیداحمد ذکریایی نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: موافقت های اولیه برای ایجاد 13 واحد سیلوی ذخیره موقت در استان از سوی نهادهای ذیصلاح اخذ شده که با احداث این تعداد سیلو، حدود 250 هزار تن به ظرفیت ذخیره سازی محصولات اضافه می شود.
وی افزود: ظرفیت این طرح ها از یک تا 30 هزار تن متغیر است و برای هر کدام به صورت میانگین 25 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که 300 میلیارد ریال اعتبار آن از محل اعتبارات مشاغل پایدار تامین می شود.
ذکریایی نژاد با بیان اینکه این سیلوها به همت شرکت های تعاونی روستایی استان کردستان احداث می شود، تاکید کرد: علاوه بر سهولت در خرید گندم هنگام برداشت محصول و انبار موقت آن جهت افزایشی کیفی محصول، موجب افزایش حق سهام روستاییان در شرکت های تعاونی خواهد شد.
مدیر سازمان تعاون روستایی کردستان با بیان اینکه ایجاد اشتغال در بین جامعه روستایی از دیگر اهداف این طرح است، یادآور شد: این سیلوها پس از راه اندازی اقدام به ذخیره محصول به صورت تضمینی می کنند و در مرحله بعدی به نهادهای مسئول در خرید تضمینی گندم از جمله غله و خدمات بازرگانی تحویل می دهند.
ذکریایی نژاد اضافه کرد: در سال زراعی 96 - 95 حدود 68 درصد از 524 هزار تن گندم تولیدی استان کردستان یعنی حدود 344 هزار تن از سوی سازمان تعاون روستایی خریداری شده بود.
وی گفت: در سال زراعی 95 - 94 نیز 58 درصد از 800 هزار تن گندم خریداری شده در استان شامل 482 تن از سوی این سازمان خرید شده بود و مهمترین علت کاهش میزان خرید در سال زراعی 96 - 95 کاهش برداشت محصول به علت سرمازدگی و خشکسالی بود.
به گزارش ایرنا، امسال 94 مرکز خرید گندم شامل 73 مرکز خرید سازمان تعاون روستایی و 21 مرکز خرید بخش خصوصی شامل سیلو و کارخانجات آرد، کار خرید تضمینی گندم از کشاورزان به قیمت مصوبه 13 هزار ریال را انجام دادند.
استان کردستان قادر به انبار حدود 600 هزار تُن گندم است که این میزان شامل 400 هزار تُن در سیلوها و مراکز دولتی به صورت بلند مدت و حدود 200 هزار تُن نیز در کارخانه های آرد بخش خصوصی است.
هر سال بیش از 550 هزار هکتار از اراضی کردستان زیر کشت گندم می رود.
استان کردستان بدلیل داشتن مزارع مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی بویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه چهارم کشوری در تولید این محصول استراتژیک را به خود اختصاص داده است.
خبرنگار: حسن حسین زاده ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.