کریم ذوالفقاری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پیش از این سه هزار و 400 میلیارد ریال بهای خرید تضمینی گندم به حساب کشاورزان این استان واریز شده بود که با واریزی روز گذشته میزان پرداختی به چهار هزار و 897 میلیارد و 351 میلیون ریال رسید.
وی افزود: در چند روز گذشته نمایندگان مردم استان کردستان در مجلس شورای اسلامی پیگیر پرداخت مطالبات کشاورزان گندمکار بودند و در نهایت با دستور وزیر جهادکشاورزی قسمتی از مطالبات این گندمکاران پرداخت شد.
ذوالفقاری با بیان اینکه امسال 520 هزار تن گندم در کردستان به صورت تضمینی خریداری شده است، تاکید کرد: بهای این میزان گندم خریداری شده بیش از 6 هزار و 800 میلیارد ریال است که تاکنون حدود 72 درصد آن پرداخت شده است.
به گفته وی، میزان دقیق طلب کشاورزان گندمکار این استان بابت فروش گندم مازاد بر نیاز خود از دولت، یک هزار و 902 میلیارد و 900 میلیون ریال است.
وی یادآور شد: با رسیدن میزان خرید گندم در این استان به 520 هزار تُن و پیش بینی وجود 130 هزار تُن گندم مورد نیاز گندم کاران برای بذر و خود مصرفی، میزان کل تولید استان کردستان در سال جاری از مرز 650 هزار تُن گذشت.
وی با بیان اینکه در سال جاری میزان خرید گندم به علت خسارت های ناشی از سرمای دیررس بهاره و خشکسالی های پاییز سال گذشته کاهش داشته است، گفت: پس از سال 90 تنها در سال های 95 و 96 میزان خرید گندم در کردستان از مرز 500 هزار تن عبور کرد.
به گزارش ایرنا، در سال زراعی 96 – 95 حدود 556 هزار هکتار شامل 522 هزار هکتار مزارع دیم و 34 هزار هکتار مزارع آبی زیر کشت محصول گندم رفته است.
امسال 94 مرکز خرید گندم شامل 73 مرکز خرید سازمان تعاون روستایی و 21 مرکز خرید بخش خصوصی شامل سیلو و کارخانجات آرد، کار خرید گندم را از کشاورزان به قیمت مصوبه 13 هزار ریال با لحاظ درجه پاکی گندم از دهه اول تیر شروع شده بود.
کردستان قادر به انبار حدود 600 هزار تُن گندم است که این میزان شامل 400 هزار تُن در سیلوها و مراکز دولتی به صورت بلند مدت و حدود 200 هزار تُن نیز در کارخانه های آرد بخش خصوصی است.
استان کردستان به دلیل داشتن مزارع مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به ویژه گندم در غرب کشور به شمار می رود و جایگاه چهارم کشوری در تولید این محصول را به خود اختصاص داده است.
خبرنگار: حسن حسین زاده ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.