به گزارش خبرنگار ایرنا، راه خاکی باریکی موازی با مرزهای طولانی کشورمان در منطقه شمال عراق وجود دارد که پاسگاه ها و برجک های مختلف مستقر در مرز را به هم متصل می کند و در فاصله میان پاسگاه ها و برجک ها هم مرزبانان به صورت شبانه روزی دیدبانی می کنند.
نگهبانی در بلندی های مرزهای شهرستان مریوان و در میان پوشش جنگلی آن هم در تاریکی شب دقت، شجاعت، تیزبینی و جرات زیادی می خواهد.
هفته گذشته خبرنگار و عکاس مرکز سنندج با هماهنگی معاونت اجتماعی فرماندهی مرزبانی استان کردستان سفری یک روزه به مناطق مرزی شهرستان مریوان داشتند و یک شبانه روز را با محافظان مرز در پاسگاه ساوجی در نزدیکی روستایی به همین نام گذراندند.
ساوجی، روستایی از توابع بخش خاو و میرآباد در شهرستان مریوان است و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1395، جمعیت آن یکهزار و 425 نفر با 300 خانوار است
امسال طرح توسعه باغات در سطح 35 هکتار از اراضی روستای ساوجی با اعتباری بیش از یک میلیارد و 242 میلیون ریال اجرا شده است.
روستای ساوجی در شیب پایین پاسگاه قرار دارد و مردم در پناه پاسداری شبانه روزی مرزبانان با راحتی خیال و در امنیت و آرامش کامل به کار کشاورزی و دامداری مشغول هستند.
راحتی خیالی که به تمام شهر مریوان، استان کردستان و در نهایت کشور تعمیم پیدا می کند هر چند بسیاری از مردم کشور به چشم مرزبانان را نبینند اما امنیت و راحتی خیالی که دارند منشا حضور و هوشیاری مرزبان در مناطق مرزی است.
مرزبانان و چشمان بیداری که 24 ساعته از نماد حاکمیت ملی این کشور یعنی مرزهای پهناور آن مراقبت و محافظت می کنند تا ایرانی بتواند معنای واقعی امنیت در کشور را دریابد.
کمی پس از عبور از روستای ساوجی شیب جاده خاکی افزایش می یابد و بعد از مدتی تابلو منطقه ممنوعه مرزی مشخص می شود.
این چتر امنیت محیط زیست منطقه را نیز در بر گرفته است، در اینجا با منطقه ای بکر روبرو می شوید، در امتداد مرز با یک گشت کوتاه هم می شود سنجاب، گراز و کبک دید، حیواناتی که در مناطق حفاظت شده تحت نظر حفاظت محیط زیست همچنین امنیتی ندارند.
این حیوانات و درختان بلوطی که در این منطقه به وفور دیده می شود همیشه مورد طمع انسان ها قرار داشته و این طمع آسیب زیادی به آنها زده بطوریکه برخی از این گونه ها یا درختان در معرض خطر نابودی قرار گرفته اند و برخی دیگر در این مناطق دیده نمی شود.
در امتداد مرز به تناوب و با توجه به استانداردی که مرزبانی دارد، پاسگاه هایی ایجاد شده که در محدوده هر پاسگاه چندین برجک وجود دارد، برجک هایی که کمی با تصور ما از برجک نگهبانی متفاوت است، برجک هایی که یک تیم چند نفره در آن حضور دارند و مجهز به تجهیزات فنی هستند.
یکی از برجک ها تقریبا در نزدیکترین نقطه صفر مرزی قرار می گیرد تا بهترین دید را به خاک کشور همسایه داشته باشد و هر گونه تحرک را زیر نظر بگیرد.
در کنار مرز اگر قرار بگیرید در بلندای آن تپه ها روستاهای 2 طرف مرز را در دامنه ها می شود، دید. زندگی در پاسگاه های مرزی با زندگی در پاسگاه های شهری متفاوت است، گویا وظیفه سنگین این مرزبانان در کنار دوری از محیط شهری موجب شده فضایی صمیمی تر بین آنها بوجود آید.
مرزبانی نیروی انتظامی تلاش کرده است پاسگاه ها را با تیپی یک شکل ایجاد کند، نانوایی و آشپزخانه، نمازخانه، آسایشگاه، فرماندهی، محوطه ورزش با داشتن میز پینگ پنگ و فوتبال دستی بخش هایی از یک پاسگاه مرزی است.
طرح های نویی نیز برای این پاسگاه ها داده شده همچون طرح خوشایند سازی که تلاش شده با رنگ آمیزی پاسگاه ها و ایجاد گلکاری در محوطه و استخر، محیطی مطلوبتر برای سربازان و کادر مرزبان ایجاد شود.
مرزی که پاسگاه ساوجی در آن قرار دارد یکی از مناطقی است که در دوران دفاع مقدس یکی از جبهه های اصلی نبرد با دشمن متجاوز بعثی بود و هنوز هم می شود پوکه های مهمات آن دوران را در زمین های این منطقه پیدا کرد.
البته برخی از این یادگاری ها همچون مین نیز باقی مانده که هر از گاهی انفجار یکی از آنها حادثه ساز می شود.
برخی شاید تصور کنند حفاظت این چنینی از مرز ضرورتی نداشته باشد اما مرز نماد حاکمیت ملی است و هر کشوری با محدوده مرزهای سیاسی آن است که شناخته می شود و موجودیت می یابد.
امنیت حاکم بر مرزها، امنیت و رونق اقتصادی را برای یک سرزمین، به ارمغان می آورند، از آنجا که مرزهای هر کشور، دارای تاثیرات مستقیم بر استقلال و تمامیت ارضی، حاکمیت ملی، امنیت داخلی، اوضاع اقتصادی، فرهنگی، دیپلماسی و نیروهای مسلح آن کشور و کارکردهای آن است، اهمیت مرزبانی به مفهوم کلی نظارت و کنترل تحرکات انسانی و دگرگونی ها و تغییرات اهمیت ویژه ای پیدا می کند.
خبرنگار: امید بهمنی ** انتشار: مجید سلیمانی
6108/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.