کمک کردن و صدقه دادن یکی از تاکیدات دین مبین اسلام است و از خصلت های نیکو و بارز مردم ایران اسلامی نیز دستگیری از نیازمندان و محرومان جامعه از روش صدقه دادن است.
یکی از روش هایی که خیران و نیکوکاران جامعه می توانند بدون واسطه به نیازمندان کمک کنند صندوق های صدقاتی است که توسط کمیته امداد امام (ره) در معابر و خیابان های سطح شهرها تعبیه شده است حال آنکه امروز این وجوه داخل صندوق ها از دستبرد در امان نیستند.
معتادان و متکدیان به شیوه های مختلف از جمله بیرون کشیدن اسکناس های داخل صندوق و یا سرقت خود صندوق ها و خالی کردن محتویات آن، کمک ها و صدقات مردمی را سهم خود کرده و با این کار در واقع جفایی بزرگ در حق نیازمندان واقعی جامعه روا می دارند.
براساس آیات و روایات، صدقه دادن هفتاد نوع بلا را از انسان دور می کند و علاوه بر آن کمکی به نیازمندان و محرومان جامعه است اما دستبرد معتادان به این صندوق ها موجب شده بسیاری از مردم از این کار نیک و خیرخواهانه به بهانه عدم اعتماد به اینکه چه کسانی از وجوه داخل صندوق ها بهره مند می شوند، دست کشیده اند.
برای تعبیه هر صندوق صدقه در معابر و خیابان ها 12 میلیون ریال هزینه می شود بنابراین سرقت آن علاوه بر جفایی که به نیازمندان واقعی جامعه می شود، خیانت به اموال عمومی و بیت المال است.
سرقت از صندوق صدقات در بیشتر استان های کشور مشاهده می شود و تنها مختص به یک شهر و استان نیست البته در استان کردستان این پدیده ناهنجار اجتماعی رو به گسترش است.
با وجود اینکه کمیته امداد امام خمینی(ره) به عنوان متولی جمع آوری کمک های مردمی از طریق صندوق های صدقات، تغییراتی را در شکل ظاهری صندوق ها ایجاد کرده اما همچنان مورد دستبرد متکدیان و معتادان قرار می گیرند.
نگارنده طبق عادت همیشگی هر روز صبح به محض خارج شدن به سمت صندوق های صدقات می روم و برای جلوگیری از سرقت این افراد، صدقه خود را به داخل صندوق های جدید می اندازم اما این افراد همان شگردها را در این صندوق های جدید نیز بکار گرفته اند.
با این اوصاف می طلبد که مسئولان و متولیان فرهنگی و اجتماعی این مهم را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند چرا که کمک های مردمی امانتی است که باید به دست نیازمندان و محرومان واقعی جامعه برسد.
بی شک لزوم امانتداری در فرآیند دریافت و رساندن کمک های مردمی بدست نیازمندان واقعی جامعه تکلیفی شرعی، اخلاقی و قانونی است لذا باید تلاش شود راه سوء استفاده شیادان از نیت خیرخواهانه مردم بسته شود.
در استان کردستان چهار هزار صندوق بزرگ، سه هزار صندوق متوسط و 73 هزار صندوق کوچک خانگی، جهت جمع آوری صدقات و کمک های مردمی وجود دارد.
*خبرنگار مرکز سنندج
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.