به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان، بهرام نصراللهی زاده روز چهارشنبه در جلسه تبادل نظر پیرامون وضعیت فرهنگی، اجتماعی و احداث اماکن و تاسیسات مورد نیاز ناحیه منفصل شهری نایسر سنندج اظهار کرد: با استفاده از اعتبارات استانی و ستاد بازآفرینی سکونتگاه های غیر رسمی تلاش می شود عملیات اجرایی مجتمع فرهنگی، هنری و ورزشی را در آینده نزدیک آغاز کنیم.
وی با اشاره به اینکه میانگین نرخ باسوادی در استان 81 و پنج دهم درصد است اما برخلاف تصور این نرخ در نایسر 83 و پنج دهم است، افزود: اگر چه نرخ باسوادی در نایسر از میانگین استانی بالاتر است اما مراکز آموزشی موجود متناسب با نیازهای این ناحیه نیست به همین دلیل احداث سه مرکز آموزشی از محل اعتبارات استانی در این ناحیه در دستور کار قرار گرفته و پس از تامین زمین مورد نیاز اجرایی می شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان همچنین با اشاره به برخی آمارها در مورد جمعیت نایسر تاکید کرد: بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395 جمعیت ساکن در ناحیه منفصل شهری نایسر 36 هزار و 431 نفر بود که معادل 10 هزار و 974 خانوار است.
نصراللهی زاده نرخ رشد جمعیت استان در فاصله سال های 90 تا 95 را 1.43 درصد اعلام کرد و یادآور شد: این نرخ در فاصله سال های 90 تا 95 در نایسر 6.58درصد بوده است.
وی گفت: بیشترین انفجار جمعیتی در نایسر مربوط به سال های 85 تا 90 است و در حالی که در سال 85 روستای نایسر 12 هزار و 850 نفر جمعیت داشته در سال 90 این عدد به 26 هزار و 492 نفر رسیده و این بدان معناست که در فاصله سال های 85 تا 90 که نرخ رشد جمعیت در استان کردستان فقط 7 دهم درصد برآورد شده این نرخ در نایسر 16.25 یعنی 25 برابر بوده است.
وی با تاکید بر اینکه نسل های دوم و سوم در نایسر نیازمند توجه بیشتر بویژه در عرصه های فرهنگی و اجتماعی هستند، افزود: برای ارتقای شاخص های فرهنگی و اجتماعی در این ناحیه، احداث یک مجتمع فرهنگی و هنری و یک مجتمع ورزشی در دستور کار قرار گرفته و مقدمات اجرای کار در حال انجام است.
وی اضافه کرد: دولت نمی تواند در ارتقای شاخص های توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در نواحی منفصل شهری به تنهایی عمل کند بلکه شرط اصلی موفقیت برنامه ها داشتن رویکرد اجتماع و بر اساس مشارکت های مردمی، نهادهای غیر دولتی و خیرین است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی همچنین با تاکید بر اینکه منابع ملی و اعتبارات محدود دولتی باید در راستای نیازهای مردم و بصورت بهینه هزینه شود و دولت موظف است امکان دسترسی برابر به امکانات را برای همه بخش های جامعه فراهم کند، گفت: گاهی مراکز و تاسیساتی توسط برخی ادارات دولتی ایجاد می شود ولی به صورت مطلوب از آنها بهره برداری نمی شوند.
وی یادآور شد: شهرداری ها صرفا یک سازمان خدماتی نیستند بلکه یک نهاد اجتماعی است و مسئولیت خطیری در توسعه فرهنگی و اجتماعی جامعه بر عهده دارند بنابراین در نواحی منفصل شهری باید با حساسیت بیشتری برخورد کنند.
به گزارش ایرنا، چهارم دی ماه عملیات اجرایی بهسازی و معابر اصلی نایسر سنندج بە طول سە هزار و 300 متر با حضور استاندار کردستان و برخی از مدیران دستگاەهای اجرایی آغاز شد.
در سال 90 و بر اساس مصوبه دولت دهم چند روستای بزرگ کردستان به شهر تبدیل شد که کارشناسان حوزه عمران شهری معتقدند این موضوع بدون مطالعه و کار کارشناسی صورت گرفت و تبعات بدی داشته است و به گسترش پدیده حاشیه نشینی و روی آوری مردم به سمت حاشیه شهرها کمک شایانی کرده است.
نایسر، ننله و حسن آباد سه روستای بزرگ اطراف شهر سنندج هستند که براساس مصوبه سال 90 دولت دهم به ناحیه منفصل شهری تبدیل شدند و شهرداری سنندج نیز به این نواحی خدمات ارائه می کند.
این سه ناحیه منفصل شهری امروز به سکونتگاه های غیر رسمی تبدیل شده اند و به صورت غیرمجاز در آن ساخت و ساز انجام می شود در حالیکه دولت مجوز ارائه خدمات به ساخت و سازهای غیرمجاز را نمی دهد، آسیب های اجتماعی و ناهنجاری های مرتبط با آن نیز هر روز در حال افزایش است از جمله استفاده غیر مجاز از برق، گاز و آب که همواره مسئولان دستگاه های خدمات رسان از این موضوع گلایه دارند.
سنندج از لحاظ جغرافیایی شهری تپه ای است و زمین مسطح برای ساخت و ساز در آن بسیار کم است و برای آماده سازی یک زمین هزینه زیادی باید کرد و این مساله موجب شده که توان بسیاری از مردم برای خرید زمین و مسکن در داخل محدوده پایین بیاید و این قشر به سمت حواشی شهر برای تامین سرپناه و مسکن روی بیاورند.
در استان کردستان می توان از سنندج و مریوان به عنوان 2 شهری که بیشترین میزان حاشیه نشینی را دارند، نام برد اگر چه در دیگر شهرهای استان هم این پدیده در حال افزایش است.
دریافت و تنظیم : حسن حسین زاده ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.