بە گزارش ایرنا از پایگاە اطلاع رسانی استانداری کردستان، بهمن مرادنیا روز دوشنبه در جلسە بررسی طرح‌های عمرانی شهر سنندج با محوریت ساماندهی منطقە نایسر و بازدید از این ناحیە منفصلە شهری اظهار کرد: ایجاد ساز و کارهای لازم و اقدام عملی برای بهبود زندگی ساکنان ناحیە منفصلە شهری نایسر سنندج ضروری است.
وی با اشاره به اینکه بیش از 75 هزار نفر در این ناحیە سکونت دارند و ساماندهی آن نیازمند همکاری و تعامل جدی دستگاەهای خدمات رسان و شهرداری است، افزود: در خصوص ساماندهی نایسر و خدمات رسانی مناسب بە شهروندان احساس مسئولیت وجود دارد و انتظار می رود در سە سال آیندە مشکلات نایسر بە حداقل برسد.
مرادنیا تاکید کرد: در این ناحیە ساخت و سازهای غیرمجاز بسرعت گسترش یافتە که لازم است پس از این با هرگونە ساخت و ساز غیر مجاز و خارج از ضوابط بشدت جلوگیری و با متخلفان برابر قوانین برخورد شود.
وی یادآور شد: انتظار می رود مردم برای کمک به رفاە حال خود از ساخت و ساز غیر مجاز دست بردارند و اگر تمایل بە احداث بنایی دارند از مجاری قانونی اقدام کنند تا در آیندە نزدیک ساماندهی این منطقە بە نتیجە برسد.
استاندار با بیان اینکە در شان کردستان نیست کە منطقەای با این همە جمعیت از کمترین امکانات برخورار باشد، اضافه کرد: ساماندهی مناطق حاشیەای از جملە نایسر از دغدغەهای استانداری است و بطور حتم با همکاری دستگاە های اجرایی و خدمات رسان بزودی اتفاقات خوشایندی در این ناحیە افتاد می افتد.
مرادنیا با اشارە بە اینکە خدمات شهری و ایجاد زیر ساخت ها در این ناحیە باید گسترش پیدا کند، گفت: 38 میلیارد ریال اعتبار برای بهسازی و آسفالت معابر اصلی نایسر در نظر گرفتە شدە و دیگر نواحی حاشیەای شهرهای استان نیز برای ساماندهی مورد بررسی قرار می گیرند.
وی از شروع دوباره ادامه عملیات اجرایی تقاطع غیر همسطح بلوار کردستان و پل توحید سنندج خبر داد و افزود: اتمام این طرح برای شهر سنندج حایز اهمیت است و شهروندان بسیاری از آن بهره مند می شوند.
وی یادآور شد: همچنین برای اتمام طرح فاضلاب و پل توحید بلوار کردستان بیش از 120 میلیارد ریال اعتبار لازم است کە از اعتبارات استانی هزینە می شود و آب و فاضلاب شهری و شهرداری سنندج در این خصوص مسئولیت دارند تا پایان شهریور سال آیندە این طرح بە بهرەبرداری برسد.
به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی بهسازی و معابر اصلی نایسر سنندج بە طول سە هزار و 300 متر امروز با حضور استاندار کردستان و برخی از مدیران دستگاەهای اجرایی آغاز شد.
در سال 90 و بر اساس مصوبه دولت دهم چند روستای بزرگ کردستان به شهر تبدیل شد که کارشناسان حوزه عمران شهری معتقدند این موضوع بدون مطالعه و کار کارشناسی صورت گرفت و تبعات بدی داشته است و به گسترش پدیده حاشیه نشینی و روی آوری مردم به سمت حاشیه شهرها کمک شایانی کرده است.
نایسر، ننله و حسن آباد سه روستای بزرگ اطراف شهر سنندج هستند که براساس مصوبه سال 90 دولت دهم به ناحیه منفصل شهری تبدیل شدند و شهرداری سنندج نیز به این نواحی خدمات ارائه می کند.
براساس آمارها حدود 100 هزار نفر جمعیت در این سه ناحیه منفصل ساکن هستند که شهرداری سنندج این نواحی را فاقد هرگونه زیرساخت می داند که به اعتبارات کلانی برای ساماندهی این نواحی نیاز است.
این سه ناحیه منفصل شهری امروز به سکونتگاه های غیر رسمی تبدیل شده اند و به صورت غیرمجاز در آن ساخت و ساز انجام می شود در حالیکه دولت مجوز ارائه خدمات به ساخت و سازهای غیرمجاز را نمی دهد، آسیب های اجتماعی و ناهنجاری های مرتبط با آن نیز هر روز در حال افزایش است از جمله استفاده غیر مجاز از برق، گاز و آب که همواره مسئولان دستگاه های خدمات رسان از این موضوع گلایه دارند.
سنندج از لحاظ جغرافیایی شهری تپه ای است و زمین مسطح برای ساخت و ساز در آن بسیار کم است و برای آماده سازی یک زمین هزینه زیادی باید کرد و این مساله موجب شده که توان بسیاری از مردم برای خرید زمین و مسکن در داخل محدوده پایین بیاید و این قشر به سمت حواشی شهر برای تامین سرپناه و مسکن روی بیاورند.
در استان کردستان می توان از سنندج و مریوان به عنوان 2 شهری که بیشترین میزان حاشیه نشینی را دارند، نام برد اگر چه در دیگر شهرهای استان هم این پدیده در حال افزایش است.
دریافت و تنظیم : حسن حسین زاده ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.