به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل زندان های کردستان، در آئین اختتامیه این جشنواره هنری که با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولان استانی برگزار شد، از مددجویان هنرمند عرصه تئاتر زندان های استان با اهدای لوح و هدایایی به رسم یادبود، تقدیر شد.
از نکات قابل توجه این جشنواره، حضور هنرمند نام آوازه عرصه سینما و تئاتر کشور رحیم نوروزی در این مراسم بود.
مدیرکل زندان های کردستان در این آیین، زندانبانی اسلامی را یکی از دستاوردهای مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی دانست و گفت: نگاه به زندانی در زندانبانی اسلامی نگاهی توام با کرامت است و هدف از مجازات نیز اصلاح و تربیت فرد مجرم است.
اسحاق ابراهیمی افزود: این در حالی است که در سایر نظام های زندانبانی دنیا، هدف از مجازات حبس فقط تنبیه و سلب آزادی از افراد مجرم است و فعالیت های اصلاحی و تربیتی نیز آن طور که در زندانبانی اسلامی به چشم می خورد، مورد توجه قرار نمی گیرد.
وی ضمن ارائه گزارشی از برنامه های اصلاحی و تربیتی در زندان های کردستان بیان کرد: مددجویان مراکز اصلاحی و تربیتی استان در حوزه های مختلف از جمله آموزش قرآن (حفظ، قرائت و تفسیر)، آموزش مهارت های اساسی زندگی، فعالیت های حرفه آموزی، آموزش احکام، سواد آموزی، مسابقات و فعالیت های ورزشی فعالیت می کنند.
او اضافه کرد: این فعالیت ها ضمن پرکردن اوقات فراغت زندانیان به صورت هدفمند، موجبات پیشگیری و کاهش آسیب رفتارهای پرخطر در این مراکز را فراهم می کند.
مدیرکل زندان های کردستان تئاتر را مادر همه هنرها دانست و گفت: با توجه به تاثیرات مثبت و جامعیت این هنر و وجود ظرفیت های خوب در میان مددجویان زندان های استان، تلاش کردیم با توسعه این هنر بتوانیم اوقات فراغت مدجویان را به بهترین روش ممکن مدیریت کنیم تا زمینه تغییر نگرش و اصلاح رفتار آنان فراهم شود.
ابراهیمی با اعلام حمایت از مددجویانی که در فعالیت های هنری به ویژه تئاتر فعالیت می کنند گفت: امیدواریم با توجه به پیگیری های به عمل آمده، در آینده نزدیک آن دسته از مددجویان علاقه مند به شرکت در کلاس های تئاتر، استعداد خود را در این حوزه شکوفا کنند.
وی افزود: تلاش می کنیم مددجویان پس از آزادی نیز با هماهنگی مرکز امور خدمات اجتماعی و مراقبت بعد از خروج زندان ها و سایر دستگاه های متولی در امر هنر، مورد حمایت جدی قرار گیرند.
ابراهیمی، خودشناسی را یکی از اهداف تئاتر در زندان ها دانست و در این باره گفت: زندان، مکان محدود و بسته ای است و امکان اجرای فعالیت های هنری به گونه ای که یک اثر فاخر تولید شود به راحتی امکان پذیر نیست اما مددجویان با شرکت در این فعالیت های هنری، می توانند خود را به درستی شناخته و از این طریق بتوانند به جایگاه واقعی خود دست یابند.
مدیرکل زندان های کردستان رسالت سازمان زندان ها را اصلاح و تربیت بزهکاران دانست و گفت: تئاتر در زندان ها می تواند به عنوان یک فعالیت اصلاحی و تربیتی مهم در مسیر بازگشت افراد بزهکار به جامعه و همچنین پیشگیری از وقوع جرم و تکرار مجدد آن مورد استفاده قرار گیرد.
این مقام مسئول با اشاره به تصمیمات خود برای توسعه هنر در زندان های استان اظهار کرد: امیدواریم این جشنواره آغازی باشد تا با همکاری هنرمندان کردستانی گام های بزرگتری در جهت توسعه هنر در استان بالاخص در زندان ها برداشته شود تا به این ترتیب شاهد کاهش بسیاری از آسیب ها در جامعه باشیم.
رئیس کل دادگستری کردستان نیز ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری اولین جشنواره تئاتر زندان های استان گفت: برگزاری اینگونه فعالیت های هنری در زندان ها ضمن اینکه در مسیر اصلاح و تربیت و بازگشت سعادتمندانه زندانیان به جامعه موثر است، موجب هدفمند شدن اجرای مجازات حبس شده و از سوی دیگر تحمل حبس را نیز راحت تر می کند.
علی اکبر گروسی مجازات حبس را از سخت ترین نوع مجازات ها دانست و اظهار کرد: مجازات حبس در حقیقت بهترین موهبتی را که خداوند متعال به بندگانش عطا فرموده از وی سلب می کند و این سلب آزادی زوایای بسیاری از زندگی فرد را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
وی با اشاره به تبعات منفی مجازات حبس گفت: مجازات حبس آسیب های فراوانی را متوجه زندانیان به ویژه خانواده های آنان می کند و قوه قضائیه نیز با درک این موضوع سعی دارد تا این آسیب ها را به حداقل ممکن برساند.
وی استفاده از مجازات های جایگزین حبس را در کاهش جمعیت کیفری زندان ها و همچنین آسیب های ناشی از مجازات حبس موثر دانست و بیان کرد: در جلساتی که با حضور قضات و مسئولین قضائی استان برگزار می شود همواره بر استفاده کمتر از مجازات حبس و حرکت در مسیر استفاده از مجازات های جایگزین حبس تاکید می شود.
وی افزود: در مواردی که استفاده از مجازات های جایگزین حبس میسر نباشد می توان در خلال تحمل کیفر، از نهادهای ارفاقی دیگر همچون آزادی مشروط، عفو و مرخصی استفاده کرد.
در حال حاضر، 6 زندان، 2 بازداشتگاه، یک کانون اصلاح و تربیت و یک اردوگاه کار درمانی در استان کردستان فعالیت دارند.
دریافت و تنظیم کننده: وریا کرمی**انتشار: امید بهمنی
7355/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.