مهدی سلطانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به حضور اولین گروه نمایشی با گویش گروسی در چهاردهمین جشنواره تئاتر کردی سقز اشاره کرد و افزود: موضوع این نمایش الهام گرفته از داستان های سنتی مردم گروس است که از قدیم شب های بلند پاییز و زمستان بخصوص شب چله نقل محافل بود.
وی این نمایش را اولین نمایش با گویش گروسی دانست که با استفاده از سبک شعری در قالب روایت داستان سنتی چوپان و پری است که در جشنواره تئاتر کردی سقز به روی صحنه می رود و از خواستگاه مردمی خوبی نیز برخوردار است.
سلطانی اظهار کرد: نمایش ئه وانگه ل به نویسندگی و کارگردانی غلامرضا همتیان، داستان منظومی است که در تاریخ شفاهی مردم گروس، با عنوان بیت به زبان کردی وجود داشته و یکی از سرچشمه های غنی زبان و گویش کردی گروسی است.
سلطانی با اشاره به قدمت روایت داستان های کهن کردی به لهجه گروسی توسط پدران و مادران برای کودکان از زمان های بسیار دور ابراز امیدواری کرد این نمایش شروعی خوبی باشد بر احیای دوباره (بیت و باو) که متاسفانه این سبک داستان شعری در بیجار گروس فراموش شده امّا در سایر شهرهای کُرد زبان، زنده و پویا است.
وی یادآور شد: انجمن کردی گروسی ویرا با همیاری جعفر سریش آبادی هنرمند فعال عرصه تئاتر کشور و گروه چرک نویس در بازسازی گویش کُردی گروسی و تنظیم شعری نمایش ئه وانگه ل نقش مهمی داشته اند.
سلطانی تاکید کرد: بیش از 10 نفر در گروه نمایشی ئه وانگه ل نقش آفرینی می کنند که هر یک دارای سوابق درخشانی در عرصه هنر کشور بخصوص هنر بومی تئاتر بیجار در کردستان هستند.
سلطانی با اشاره به سختی حفظ گویش شعر گروسی، اجرای چنین نمایشی را یک اقدام بی نظیر و جسورانه خواند و ادامه داد: مراحل مقدماتی و آماده سازی این نمایش با توجه به حساسیت ها و نحوه اجرای آن، چند ماه طول کشید.
گروه نمایشی ئه وانگه ل به مدت سه روز در چهاردهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز اجرای نمایش دارند و پس از بازگشت، اقدام به اجرای عمومی به مدت 20 روز در محل مجتمع امیر نظام گروسی بیجار می کنند.
قدمت فرهنگی، تاریخی و تجاری دیار گروس با توجه به کاوش های اخیر تپه های حاشیه سد تلوار به هشت هزار سال قبل بر می گردد، مردم این دیار با مردم و فرهنگ بین النهرین مبادلات و مراودات فرهنگی، تجاری داشته اند.
مردم این دیار که در شرق استان کردستان زندگی می کنند از دیر باز دارای استعداد و نبوغ هنری قابل توجهی هستند و برخی از جوانان هنرمند این دیار، شهرت جهانی و کشوری دارند و گروه های هنری و فعالان عرصه های عکاسی و بازیگری در سال های اخیر علاوه بر کسب رتبه و مقام های استانی، موفق به کسب رتبه های برتر جشنواره های کشوری و جهانی شده اند.
خبرنگار: سید باقر سبحانی ** انتشار: مجید سلیمانی
7350/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.