به گزارش خبرنگار ایرنا، در فصل پاییز که از آن به فصل هزار رنگ نیز تعبیر شده است، طبیعت رنگ و بوی دیگری به خود می گیرد و تجمیعی از زیبایی های نقاش طبیعت در این فصل خود را به نمایش می گذارد.
رقص خرامان برگ ها و برگ ریزان پاییزی از زیباترین جلوه های طبیعت در این فصل است و خش خش برگ ها در زیر پای عابران پیاده، موسیقی دلنوازی را به گوش می رساند که پر از حس آرامش است.
هر چند از پاییز به عنوان خزان طبیعت نام برده شده است اما پاییز کردستان و در شهر سنندج جلوه هایی از شاهکار خلقت را نشان می دهد و بدون اغراق می توان گفت زیبایی طبیعت این استان در فصل پاییز چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.
در راستای بهره مندی بیشتر شهروندان از زیبایی های طبیعت در فصل هزار رنگ پاییز، چند سالی است شهرداری سنندج برگ های درختان ریخته شده در برخی معابر و پارک های شهر را جمع آوری نمی کند.
معاون خدمات شهری شهرداری سنندج می گوید: جمع نکردن برگ های پاییزی در برخی از پارک های شهر چهار سال است در دستور کار قرار گرفته که با استقبال شهروندان نیز مواجه شده است.
آرش رخزادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برگ های پاییزی جلوه زیبایی به مناظر شهری می بخشند و جمع نکردن آن در پارک هایی که پوشش درختی بیشتری دارند مناظر بکری از پاییز هزار رنگ را به نمایش عموم می گذارد.
وی با بیان اینکه امسال برای چهارمین سال پیاپی برگ های پاییزی در برخی پارک های شهر جمع آوری نمی شود، اظهار کرد: سال گذشته برگ های پاییزی پارک ملت جمع آوری نشد که با استقبال شهروندان مواجه شد.
معاون خدمات شهری شهرداری سنندج ادامه داد: برای این کار شاخص هایی از جمله نبود چاله و آبرفت در پارک در نظر گرفته می شود که امسال برگ درختان در پارک های ملت و اقاقیا، نسیم و پارک محمدی نیز جمع آوری نشده است.
رخزادی یادآور شد: این برگ ها براساس برنامه ریزی های انجام شده تا آخر پاییز در سطح فضای سبز و معابر پارک ها می مانند و پس از آن در یک روز مشخص و با حضور دوستداران طبیعت جمع آوری خواهند شد.
وی اضافه کرد: جمع نکردن این برگ ها از سطح معابر و خیابان ها بدلیل اینکه در هنگام بارش باران موجب مسدود شدن کانال های هدایت آب های سطحی می شوند، امکانپذیر نیست.
یکی از شهروندان سنندجی نیز در خصوص اقدام شهرداری می گوید: در دنیای امروزی که همه چیز ماشینی شده جمع نکردن برگ های پاییزی که جلوه زیبایی دارد موجب می شود گذر فصل ها به خوبی احساس شود.
امیر رحمانی افزود: همانگونه که فصل های زمستان و بهار با برف و باران و گل و شکوفه های رنگارنگ زیبایی خود را نشان می دهند زیبایی فصل پاییز در برگ ریزان است و در واقع برگ ریزان نماد این فصل هزار رنگ، که باید حفظ شود.
وی اظهار کرد: علاوه بر زیبایی های طبیعی برگریزان پاییزی، این برگ ها به گونه ای نیست که به صورت یک دفعه بر روی زمین ریخته شود بنابراین هر روز جمع کردن آن فقط بر زحمت کارگران شهرداری می افزاید.
این شهروند سنندجی یادآور شد: شهرداری می تواند در آخر ماه آذر و در یک حرکت دسته جمعی نسبت به جمع کردن برگ ها اقدام کنند، حتی می توان از اعضای انجمن های دوستدار محیط زیست نیز برای این کار کمک گرفت.
یکی دیگر از شهروندان سنندجی معتقد است نقاش طبیعت خود برای هر فصلی ساز و کارهایی دارد که از نظم خاصی هم برخوردار است که مملو از زیبایی است و قطعا این زیبایی ها، آرامش خاصی به انسان می دهد.
فرهاد محمدی افزود: این زیبایی ها اگر دستخوش تغیر نشوند و اجازه داده شود روال و سیر طبیعی خود را بگذارند علاوه بر اینکه نقشی زیبا به زمین می دهد، فضای دلشنینی نیز برای رهگذران ایجاد می کند.
به گفته وی، می توان نتیجه گرفت که جمع آوری نکردن برگ های پاییزی اقدامی جالب توجه از سوی شهرداری است و لازم است شهروندان نیز با شهرداری همکاری لازم را داشته باشند.
محمدی اظهار کرد: هم اکنون شهرداری بدنبال زیبا سازی شهری از راه های مختلف همانند نقاشی و تابلو سازی است حال اینکه این زیبایی به صورت طبیعی به ما هدیه داده شده و نباید آن را به بهانه دست و پا گیر بودن از بین ببریم.
شهر سنندج مرکز استان کردستان با حدود 500 هزار نفر جمعیت توسط سه ناحیه شهرداری اداره می شود، در این شهر علاوه بر پارک آبیدر با مساحت بیش از 260 هکتار در مجموع 90 بوستان عمومی و محله در نقاط مختلف شهر به وسعت 2 میلیون مترمکعب وجود دارد.
سرانه فضای سبز در این شهر 6 مترمربع است که این مقدار از میانگین سرانه فضای سبز در کشور (12 متر مربع) کمتر است.
گزارش: افسانه گلباغی ** انتشار: مجید سلیمانی
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.