به گزارش خبرنگار ایرنا، ناصر شمس روز جمعه در نشست خبری در سنندج اظهار کرد: از این 220 هزار دانشجو، دو سوم در مقطع کاردانی و یک سوم در مقطع کارشناسی دانشگاه های فنی و حرفه مشغول تحصیل هستند.
وی افزود: هم اکنون 27 درصد افراد در حال آموزش (دانش آموز و دانشجو) در حال فراگیری دوره های مهارتی در کشور هستند که طبق برنامه ششم توسعه این میزان باید به 50 درصد برسد.
شمس لازمه این کار را ایجاد تحولاتی در آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی کشور دانست و تاکید کرد: با آموزش و پرورش ارتباط خوبی داریم و درصددیم رشته های مهارتی را برای ترغیب دانش اموزان به تحصیل در دانشگاه فنی و حرفه ای تقویت کنیم.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور گفت: در استان کردستان تنها سه هزار و 500 نفر در دانشگاه فنی و حرفه ای در حال تحصیل هستند که در مقایسه با ظرفیت استان و همچنین با لحاظ 220 هزار دانشجویی که در کشور در این بخش تحصیل می کنند، آمار پایینی است.
شمس یادآور شد: جامعه هنوز دانشگاه فنی و حرفه ای را نمی شناسد و اگر بتوانیم این دانشگاه را معرفی و تقویت کنیم، بخش مهمی از مشکلات مربوط به بیکاری در جامعه را حل خواهیم کرد که رسانه ها می توانند در این راه به ما کمک کنند.
وی در رابطه با اینکه آیا نیازسنجی برای رشته های مورد نیاز هر منطقه از کشور شده است، افزود: در زمینه آمایش رشته در کشور کار نشده و رشته ها در اکثر استان ها یکسان و بدون توجه به شرایط و ظرفیت ها ایجاد شده است.
وی با اشاره به اینکه از ظرفیت های کنونی مراکز فنی و حرفه ای کردستان هم به خوبی استفاده نشده است، اضافه کرد: با توجه به هم مرز بودن کردستان با عراق، این استان ظرفیت مناسبی برای توسعه دانشگاه های فنی و حرفه ای و جذب دانشجویان خارجی دارد.
شمس یادآور شد: یکی از اولویت های اصلی دانشگاه فنی و حرفه ای توسعه بین المللی است و وزارت خارجه هم نشست هایی داشته ایم.
وی با بیان اینکه بنای جدی داریم در اقلیم کردستان عراق هم مرکزی راه اندازی کنیم، ادامه داد: تلاش می کنیم از مهر سال آینده دانشجویانی از کردستان عراق را در مراکز فنی و حرفه ای سنندج پذیرش کنیم.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در رابطه با وضعیت نیروهای این دانشگاه گفت: در 173 مرکز کشور تنها می توانیم 200 نفر نیروی قراردادی را بکار بگیریم و از لحاظ نیرو کاستی هایی داریم.
شمس با اشاره به وضعیت نیروهای قراردادی این دانشگاه تاکید کرد: سه هزار و 500 نیروی قراردادی در کشور داریم که از هفت سال تا 27 سال به شیوه قراردادی در این دانشگاه سابقه کار دارند.
وی با بیان اینکه این شرایط پذیرفته نیست و باید وضعیت نیروهای قراردادی مشخص شود، افزود: در حال رایزنی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای حل این موضوع هستیم.
وی با اشاره به تب مدرک گرایی در کشور گفت: این مدارک در چند سال آینده دیگر کارایی نخواهند داشت و مردم به تحصیل در دانشگاه های فنی و حرفه ای بیشتر روی می آورند.
وی با بیان اینکه امسال 30 هزار نفر پذیرش دانشجوی دانشگاه فنی و حرفه ای نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، افزود: مردم می دانند که در این دانشگاه می توانند کار و حرفه ای را بیاموزند که فرصت اشتغال بیشتری به آنها می دهد.
شمس اضافه کرد: اگر در استانی فنی و حرفه ای را تقویت کنیم، خوابگاه در اختیار دانشجویان بگذاریم و بسترهایی را برای تحصیل مناسب ایجاد کنیم، اولین انتخاب دانشجویان در ان استان، رشته های فنی و حرفه ای خواهد بود.
دانشگاه های فنی و حرفه ای سنندج در حال حاضر سه هزار و 500 دانشجو دارد اما این دانشگاه ها ظرفیت پذیرش 10 هزار دانشجو را دارد.
خبرنگار: امید بهمنی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6108/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.