مراسم بزرگداشت «دکتر محمود ابراهیمی» مترجم، قرآن‌پژوه و اسلام‌شناس کُرد در دانشگاه کردستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیین تجلیل از مقام دکتر محمود ابراهیمی روز چهارشنبه با حضور شماری از اساتید و اهالی فقه و شریعت و دوستدارانش در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد.

دکتر محمود ابراهیمی در سال ۱۳۱۹ شمسی در روستای خلیفان مهاباد دیده به جهان گشود. وی علاوه بر تدریس و مسئولیت های اجرائی در دانشگاه، از تحقیق و پژوهش غافل نبوده و تاکنون بیش از بیست اثر ارزشمند را در زمینه های فقه اسلامی، اندیشه اسلامی، اخلاق اسلامی و حقوق زن و تعلیم و تربیت و نیز ادبیات عربی و ... از عربی به فارسی ترجمه کرده است. البته چندین آثار هم در دست انتشار دارد.

اما این مراسم بهانه ای برای ارج نهادن به سال‌ها زحمت و تلاش و فداکاری این عالم برجسته در راه علم و قرآن است.

در این آیین "مصطفی خرم دل" نویسنده و مترجم و قرآن پژوه و مفسر کرد با این سخن اظهارات خود را آغاز کرد که چگونه زیستن و درک آن مهم است و در این راستا کسی چون دکتر ابراهیمی با اراده و عزم راسخ خود سال‌های متمادی از عمرش را صرف یادگیری علوم حوزه قرآنی کرد و دستاورد آن ترجمه بیش از بیست اثر ارزشمند در زمینه‌های فقه اسلامی و تعلیم و تربیت و اندیشه اسلامی و نیز ادبیات عربی است.

وی به برخی از اعتقادات و ویژگی ذاتی این قرآن پژوه اشاره کرد و گفت: فراگیری علم و دانش اندوزی و انتقال آن به دیگران و وقت شناسی و غنیمت شمردن زمان برای همت گماردن و رسیدن اهداف والا و نیز عقل را محوریت امور قرار دادن و همچنین مشورت و یاری خواستن از دیگران و در نهایت تسلیم و فرمانبرداری از دستورات خداوند و شکرگزاری نعمات از جمله باور های قلبی و اعتقادی دکتر ابراهیمی به شمار می رود.

پس از اتمام سخنان مصطفی خرم دل همهمه و شوری در سالن رخ می نماید چرا که دکتر ابراهیمی به عنوان آخرین سخنران کلام می گشاید و دل دوستدارانش را با بیانش همراه می سازد.

آنجا که ثنا و گرامیداشت را از فضل خدا می شمارد و از پرودگارش طلب عفو و بخشش و نیز نهان شدن عیوب را دارد علاقمندانش را به وجد می آورد.

این قرآن پژوه و عالم برجسته کرد می گوید: در مدت حضور در دانشگاه کردستان علاوه بر تالیف و ترجمه کتاب های متعدد مدیریت گروه های آموزش زبان و ادبیات فارسی و عربی را به عهده داشتم و فارغ از تدریس و حضور در کلاس درس نیز در اتاقم را به روی تمامی دانشجویانم جهت پاسخگویی به نیاز و خواسته ها می گشودم.

دکتر ابراهیمی بهترین ارمغان زندگی خویش را ارتباط مستمر دانشجویان فارغ التحصیل با خود می پندارد و می گوید: خداوند را شاکرم که دانشجویان سال ها پس از فراغت از تحصیل و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات زندگی بیش از دوران دانشجویی نسب به من ابراز لطف و محبت می کنند و این موهبت را بهترین ارمغان زندگی خود تلقی می کنم.

به گفته خودش یکی از کارهای افتخار آمیزش رفتن هر ساله به نمایشگاه بین المللی کتاب و گشتن غرفه به غرفه برای یافتن کتاب‌های مورد نیاز استان و دانشگاه بود که البته از بن کارت‌های دانشجویانی که از رفتن به نمایشگاه منصرف می شدند نیز بهره می گرفت.

محقق و دانش پژوه کرد معتقد است: در کتابخانه مرکزی دانشگاه کردستان بویژه در گروه زبان و ادبیات عربی کتاب های متعدد و شرح تحلیل های مختلف دیوان را تهیه و نگهداری می کند.

آیین تجلیل و نکوداشت دکتر محمود ابراهیمی شامل چند بخش از جمله سخنرانی چند تن از استادان زبان و ادبیات فارسی و عربی با تحلیل و بررسی آثار و شخصیت دکتر ابراهیمی و پخش یک کلیپ از سخنان گلچین شده ایشان و نیز قرائت دکلمه از دانشجوی ایشان و همچنین اجرای چند قطعه موسیقی توسط سعد الله نصیری و در نهایت اهدای لوح و تقدیر و هدایایی به دکتر ابراهیمی از دیگر برنامه های مراسم تجلیل بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.