هاشم ناظمی جلال روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از این تعداد ثبت نامی تاکنون برای حدود یک هزار و 500 نفر از طریق کنسولگری عراق در کرمانشاه روادید صادر شده است.
وی افزود: مرز خروج زائران استان کردستان مرز خسروی در استان کرمانشاه تعیین شده ولی با توجه به بسته بودن این مرز تا اطلاع ثانوی، زائران برای عزیمت به کربلای معلی مرزهای مهران، شلمچه و چزابه را برای خروج انتخاب کنند.
مدیرکل حج و زیارت کردستان با تاکید بر اینکه زائران بدون روادید و گذرنامه معتبر وارد مرزها نشوند، تاکید کرد: تعداد زیادی از زائرین که بدون روادید وارد مرزهای سه گانه شده بودند در روزهای گذشته به استان های خود بازگشت داده شدند.
ناظمی جلال با بیان اینکه سال گذشته سه هزار و 600 نفر از استان کردستان در پیاده روی اربعین حسینی حضور داشتند، یادآور شد: تاکنون بیش از سه هزار نفر ثبت نام کرده اند که قطعا در روزهای باقی مانده این تعداد افزایش خواهد یافت.
به گفته وی، پیش بینی می شود امسال حدود پنج هزار نفر از استان کردستان جدای از افرادی که از طریق دیگر ثبت نام کرده اند در پیاده روی اربعین حضور پیدا کنند.
به گزارش ایرنا، برای ثبت نام زائران اربعین حسینی در استان کردستان 12 شرکت خدماتی و زیارتی دارای مجوز از سازمان حج و زیارت اعلام آمادگی کرده اند که پنج شرکت در سنندج و هفت شرکت در شهرستان های سقز، بانه، مریوان، بیجار، قروه، کامیاران و دهگلان هستند.
متقاضیان علاقمند به شرکت در مراسم اربعین حسینی می توانند با مراجعه به سایت samah.haj.ir نسبت به ثبت نام اولیه خود در سامانه سماح اقدام کنند.
راهپیمایی اربعین، پیاده روی مسلمانان و آزادیخواهان کشورهای مختلف از نقاط مختلف کشور عراق به طرف کربلا به مناسبت اربعین حسینی است و جمعیت حاضر در این راهپیمایی همه ساله میلیون‌ها نفر تخمین زده می‌شود.
زائران ایرانی مسیر 80 کیلومتری نجف مقدس تا کربلای معلی را برای پیاده‌روی انتخاب می‌کنند، این مسیر به تعداد یک هزار و 452 ستون برای راهپیمایان پیش بینی شده که فاصله بین هر ستون 50 متر است.
با متوسط پیاده روی هفت تا هشت ساعت در هر روز، زمان طی کردن مسیر نجف تا کربلا سه تا چهار روز طول می‌کشد.
در مراسم پیاده روی اربعین به سوی کربلا از ابتدای مسیر تا انتهای آن تقریبا تمامی طول مسیر به وسیله چادرها یا سازه هایی تقسیم بندی شده است که عراقی ها به این هیات ها، موکب می گویند. موکب در واقع مکانی است که برای خدمات رسانی به زائران پیاده بر پا می شود.
کردستان با وسعتی معادل 28 هزار و 817 کیلومتر مربع در غرب ایران واقع شده و 227 کیلومتر با کشور عراق مرز مشترک دارد؛ این استان در مجموع بیش از یک میلیون و 603 هزار نفر جمعیت دارد که در 29 شهر و یک هزار و 703 روستا ساکن هستند.
خبرنگار: افسانه گلباغی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.