به گزارش خبرنگار ایرنا عبدالمحمد مرادی روز یکشنبه در دیدار با نمایندگان کشاورزان استان در سنندج، با بیان اینکه تعداد زیادی سد در استان کردستان ساخته شده است افزود: ساخت این سدها درحالی است که بهره اندکی از آب های سد عاید استان شده است.
مرادی با اشاره به اینکه بخش اعظم آب استان تبخیر می شود و تبخیر آب های استان سه برابر استان های دیگر است گفت: این تبخیر مزید بر علت بهره مندی اندک استان از آب سدها بوده است.
وی تاکید کرد: رفع این مشکلات و نیازمندی های آب استان نیازمند اتخاذ تدابیر درست و منطقی از سوی مسئولان دولتی است.
وی با اشاره به اینکه در راستای حل معضل آب استان تاکنون 6 جلسه با وزیر نیرو داشته ام اظهار کرد : از سد قوچم آب مورد نیاز 340 تا 360 روستای استان تامین شده است
مرادی اظهار کرد: من به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تلاش می کنم با منطق و استدلال از حقوق استان کردستان دفاع کنم و در راستای تحقق مطالبات قانونی کشاورزان استان نیز از هیچ تلاشی دریغ نخواهم کرد.
عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی صدور مجوز حفر چاه های غیر مجاز از سوی مجلس هشتم را خیانت به کشور دانست و افزود: صدور مجوز چاه های غیرمجاز وضعیت آب کشور رو به نابودی رفته است.
وی با بیان اینکه در آذربایجان غربی مجوز حفر 60 هزار حلقه چاه بدون مجوز صادر شده که یکی از عوامل کاهش سطح آب دریاچه ارومیه بوده است، ادامه داد: با هدف احیای دریاچه ارومیه آب استان کردستان به این شهرستان منتقل شده که این مسئله جفا در حق استان است.
وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی 95 درصد فعالیت اقتصادی استان را تشکیل می دهد گفت: بخش کشاورزی یک بخش خصوصی است و بخش دولتی تنها پنج درصد متولی آن است.
نماینده مردم شهرستان های دهگلان و قروه در مجلس شورای اسلامی به اصل 44 قانون اساسی و واگذاری امورات به بخش خصوصی و تعاونی اشاره و اظهار کرد: دولت باید در راستای اجرای این قانون و رونق و شکوفایی اقتصادی زمینه فعالیت را برای بخش خصوصی فراهم کند.
وی بر فعالیت جدی تعاونی های استان کردستان تاکید کرد و گفت: کشاورزی استان در زمینه صدور محصولات نیازمند حمایت ویژه است چراکه صادر نکردن محصولات کشاورزی به ضرر کشاورزان خواهد بود.
مرادی با اشاره به اینکه استان کردستان از ظرفیت ها و پتانسیل خوبی در زمینه توسعه شیلات برخوردار است افزود: عملکرد شیلات کردستان پائین است و در همین راستا تقویت شیلات و آبزی پروری استان باید مورد توجه ویژه قرار گیرد تا به میانگین جهانی برسد.
وی اظهار کرد: صندوق بیمه محصولات کشاورزی سال های آینده باید ردیف بودجه ای به بخش کشاورزی اختصاص دهد و دولت در راستای حل مشکلات کشاورزان به تعهدات خود عمل کند.
وی سرمایه گذاری را یکی از نیازهای مهم استان برشمرد و گفت: هم اکنون امنیت در کردستان وجود دارد، بسترها و زمینه جذب سرمایه گذار در داخل استان مهیاست و مسئولان باید تلاش کنند سرمایه گذاران را به داخل استان دعوت کنند.
وی تلاش های مسئولان استان بویژه زاهدی استاندار کردستان در راستای حل مشکل کمبود آب استان را قابل تقدیر توصیف کرد.
مرادی تجهیز کشاورزی به فناوری و دانش روز را عامل توسعه کشاورزی دانست و گفت: تا زمانی که کشاورزی به فناوری روز مجهز نشود و از حالت سنتی خارج نگردد توسعه پیدا نمی کند.
او مقوله آموزش و تامین مواد غذایی سالم را یکی از نیازهای اساسی جامعه برشمرد و افزود: از آنجا که معلمان و کشاورزان در راستای آموزش و تولید مواد غذایی تلاش می کنند و هر کدام در مسیر توسعه جامعه نقش آفرین هستند مسئولان باید به آنها عنایت ویژه ای داشته باشند.
در این جلسه نمایندگان اصناف بخش کشاورزی مشکلات بخش کشاورزی شهرستان ها را مطرح کردند و خواستار حل مشکلات و موانع موجود در این بخش در مجلس شورای اسلامی شدند.
**خبرنگار: شیوا اردلان منش/**انتشار دهنده: امید بهمنی
7352/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.