به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی شفیعی شامگاه سه شنبه در حاشیه برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تعامل با کشورهای منطقه برای ما بسیار مهم است، افزود: تاثیرگذاری در منطقه اهمیت دارد بنابراین حضور کشورهای عراق و آذربایجان در این جشنواره آن جایگاهی را که در تئاتر بدنبال آن هستیم را نشان می دهد.
وی تاکید کرد: فقط کیفیت آثار گروه های نمایشی خارجی شرکت کننده در این جشنواره مورد نظر نیست بلکه همین پیوندی که بین کشورهای منطقه می تواند ایجاد کند، اثرگذار است.
شفیعی با بیان اینکه این جشنواره در مقایسه با دوره های دیگر حرکتی رو به جلو داشته است، ادامه داد: سرمایه اصلی مریوان علاوه بر جذابیت هایی که از لحاظ طبیعی، استراتژیک و جغرافیایی دارد، مردم و مخاطبین تئاتر هستند.
وی یادآور شد: کارناوالی که در آیین افتتاحیه این جشنواره به راه افتاد و همراهی مردم با آن، ما را به هدف اجتماعی جشنواره نزدیک می کند.
به گفته وی، یکی از تصمیم هایی که تاثیر آن را دیدیم فعالسازی یک ساله و دائمی دبیرخانه جشنواره است ضمن اینکه برای جشنواره دبیری خارج از حوزه اداری و از حوزه هنر انتخاب شد.
شفیعی با بیان اینکه در یک سال گذشته دبیرخانه فعال بود و حاصل آن حضور خوب گروه های ایرانی و خارجی در جشنواره است، اضافه کرد: اکنون جشنواره مریوان در حوزه بین الملل نیز جای خود را باز کرده و به عنوان یک برند مطرح است.
وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه مدیران شهرستانی و استانی کردستان همیشه این جشنواره را همراهی و کمک کرده اند، گفت: فرماندار مریوان جشنواره را به عنوان یک ظرفیت و ضرورت می بیند که پشتوانه خوبی برای معرفی کردستان و مریوان در حوزه های مختلف است.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امسال از اعتبارات استانی به جشنواره کمک شده است، ادامه داد: از سال گذشته که وزیر در اختتامیه حضور داشت جایگاه جشنواره تئاتر مریوان بهتر شد.
وی افزود: از لحاظ مالی نیز حمایت های بیشتری از این جشنواره شد و به 2 برابر اعتبارات قبل رسیده است و هیچ نگرانی و مشکلی برای حمایت مالی از ان جشنواره نداشته ایم.
وی در رابطه با کمک چند میلیاردی به جشنواره درون سازمانی رسانه ملی و کمک چند میلیونی به جشنواره بین المللی تئاتر مریوان اظهار کرد: با هر اتفاق فرهنگی در این استان هم افزایی برای جلب مخاطب بیشتر می شود پس باید خوشحال باشیم که برای هر رویداد فرهنگی و هنری اعتبار گذاشته شود.
شفیعی یادآور شد: همین که به جشنواره مریوان توجه شده و کمک ها به شکل یک ردیف مستقل صورت گرفته یک گام به جلو است که تقاضا می کنیم این ردیف یک ردیف پایدار در بودجه های سالانه باشد و با تغییرات مدیریتی تغییری نکند.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره مریوان مهمترین جشنواره تئاتر خیابانی کشور است که در تقویم وزارتخانه نیز جایگاه ویژه ای دارد.
به گفته وی، آنچه برای ما اهمیت دارد حمایت از گروه های ایرانی است و نباید از آن غفلت شود ضمن اینکه رقابتی کردن بخش بین الملل و در نظر گرفتن جوایز مناسب، در قالب این حمایت ها است.
وی اضافه کرد: 2 جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره در دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد این در حالی است که حتی برای جشنواره فجر هم شورای سیاستگذاری با حضور وزیر تشکیل نمی شود.
شفیعی ادامه داد: مباحث مربوط به مدیرت کلان فرهنگی استان کردستان که بدلایل مختلف به تعویق افتاده موجب شده شورای سیاستگذاری در استان تشکیل نشود اما خدشه ای به برنامه ریزی های جشنواره نیز وارد نکرده است.
وی ضمن تشکر از حضور رسانه ها و بازتاب جشنواره بین المللی تئاتر مریوان گفت: همیشه نگاه همراه و منتقدانه رسانه ها در حوزه های مدیریتی و تصمیم گیری موثر بوده است.
به گزارش ایرنا، دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان از روز شنبه 18 شهریور آغاز شد و در مدت چهار روز 41 گروه نمایشی از استان های مختلف و برخی کشورهای خارجی 121 بار در پنج بخش در خیابان ها، میادین، پارک ها، نزدیکی دریاچه زریوار و روستاهای اطراف مریوان اجرای عمومی داشتند.
آیین اختتامیه این جشنواره با معرفی گروه های برتر چهارشنبه 22 شهریور در سالن نشاط آموزش و پرورش مریوان برگزار می شود.
شهرستان مریوان در 120 کیلومتری سنندج مرکز استان کردستان و هم مرز با اقلیم کردستان عراق قرار دارد.
خبرنگار: امید بهمنی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6108/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.