به گزارش ایرنا، محمد سلگی عصر یکشنبه در آئین آغاز به کار هشتمین نمایشگاه بزرگ کتاب البرز افزود: در زمینه تولید کتاب در میان کشورهای منطقه و شاید بتوان گفت در بین کشورهای جهان رتبه بسیار خوبی داریم.
وی اضافه کرد: میانگین چاپ اول کتاب در پنج سال گذشته در کشور حدود 60درصد، چاپ دوباره 40درصد و از حیث تالیف نیز، میانگین تعداد کتاب های تالیفی 80درصد بوده است.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تهران از نظر تولید و عرضه کتاب در کشور بی رقیب است و هیچ استانی نمی تواند با آن رقابت کند، افزود: 85درصد تولید کتاب در کشور در تهران و مابقی در دیگر استان ها است.
وی با بیان اینکه مجوز صدور کتاب به 10استان کشور از جمله قم، خراسان رضوی ، اصفهان، آذربایجان شرقی،
خوزستان، فارس ، همدان و گیلان داده شده است ، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این آمادگی را دارد که به عنوان استان یازدهم مجوز صدور کتاب را به استان البرز اعطا کند.
سلگی با بیان اینکه 15درصد رشد در تولید ، تالیف و ترجمه کتاب داریم افزود: در کنار رشد تولید، در عرضه گرفتار مشکلاتی هستیم و به همین دلیل تیتراژ کتاب به نسبت در سال های اخیر کاهش یافته است.
وی ادامه داد: به همین منظور برای افزایش تیراژ کتاب ها مواردی همچون برگزاری نمایشگاه ها اعم از تابستان، پاییزه و بهاره، ارائه بن های تخفیف قابل عرضه در کلیه کتابفروشی ها و اعطای تسهیلات به کتابفروشی ها برای خرید، نوسازی ، تاسیس و تجهیز از جمله سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای افزایش تیراژ است.
وی اضافه کرد: در گام اول این طرح به استان ها داده می شودو تاکنون 80پرونده در سراسر استان ها را بررسی کرده ایم که هیچ کدام تعلقی به استان تهران نداشته است.
سلگی با بیان اینکه البرز بعد از تهران بالاترین تراکم در کشور را دارد، خاطرنشان کرد: جا دارد به شهرک های حاشیه نشین نیز توجه شود به همین منظور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این آمادگی را برای هر گونه کمک به بحث کتاب و فروشگاه ها در شهرکهای اقماری دارد.
وی یادآورشد: 29 نمایشگاه کتاب در سال 95 دایر شده و امسال نیز تمام استان های کشور تک به تک نمایشگاه کتاب با حضور ناشران تمام شهرهای کشور را خواهند داشت.
سلگی گفت: سال گذشته، 7میلیون نفر از نمایشگاه های کتاب بازدید کردند و 483 برنامه جنبی نیز در حاشیه این نمایشگاه ها برگزار شده است.
7414/ 6155 خبرنگار: وحیده عسکری** انتشار دهنده : محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.