محمد دره وزمی، روز پنجشنبه در آیین بازدید از معدن ویهج چهار واقع در شهرستان قروه افزود: برای شناسایی دقیق از ظرفیت ها و پتانسیل های معادن کردستان، مطالعات اکتشافی هشت هزار و 500 کیلومتر مربع پهنه های کردستان در شهرهای قروه، بیجار و سقز در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه معدن سنگ تزئینی ویهج چهار از معادن سنگ تزئینی و از نوع کریستال است ادامه داد: این معدن با ظرفیت ذخیره یک میلیون و 200 هزار تُن از معادن فعال استان است که حدود 20 نفر در آن مشغول بکار هستند.
دره وزمی با اشاره به بهره‌برداری رسیدن طلای ساری گونی قروه نیز گفت: هم اکنون مقدمات اجرای معدن طلای سقز از جمله احداث کارخانه استحصال شمش طلای آن در حال پیگیری بوده و فرآوری سایر گونه های معدنی از جمله باریت که در مرحله شروع عملیات اجرایی است از دیگر اقدامات برای بازدگردانی ارزش افزوده معادن به اقتصاد استان است.
به گفته وی، شناخت ظرفیت‌‌ها و پتانسیل های جدید از دیگر اقدامات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان است که برای این کار مطالعات اکتشافی نوین در حدود هشت هزار و 500 کیلومتر مربع پهنه‌های قروه، بیجار و سقز مورد مطالعه اکتشافات نوین قرار می گیرد.
به گفته وی، یک پهنه چهار هزار کیلومتری نیز در دیواندره برای مطالعات اکتشافی نوین تعریف شده که در سال جاری به انجام می رسد و علاوه بر این اقدامات پرواز ژئوفیزیک قروه و بیجار به پایان رسیده و در آینده این اقدام در شهرستان سقز انجام می شود.

** زنجیره فولاد بازار خام فروشی را کساد می کند
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به اینکه زنجیره فولاد به زودی وارد عملیات اجرایی می شود و دیگر شاهد خام فروشی سنگ آهن در کردستان نخواهیم بود ادامه داد: سال گذشته واحد تولید کنسانتره یک میلیون و 300 هزار تنی سنگ آهن در بیجار به بهره برداری رسیده و در آینده نزدیک نیز واحدهای گندله سازی، آهن اسفنجی، فولاد و نورد نیز شروع بکار می کنند.
به گفته دره وزمی، برای ایجاد زنجیره فولاد چهار هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز است که این میزان سرمایه گذاری به اندازه تمام سرمایه‌گذاری بخش صنعت و معدن استان از اول تا کنون است.
وی افزود: ظرفیت اسمی اشتغال معادن استان حدود چهار هزار نفر بوده و با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از معادن استان شامل معادنی است که در ارتباط با بخش مسکن از جمله معادن زیاد سنگ لاشه بوده که ارزش چندانی نداشته و درصد بالایی از آنها نیز راکد است.
هم اکنون 400 واحد معدنی با حدود 600 میلیون تن ذخیره مواد معدنی در کردستان وجود داشته و هشت هزار و 500 کیلومتر مربع معادل 30 درصد پهنه استان نیز در دست مطالعه برای اکتشافات معدن است.
استان کردستان دارای 790 واحد تولیدی است که از این تعداد 655 مورد دارای پروانه بهره برادری هستند، از 655 واحد دارای پروانه 189 واحد آن از سال 92 تا 95 پروانه خود را دریافت کرده اند.
استان کردستان با 29 هزار کیلومتر مساحت دارای یک‌ میلیون و 500 هزار نفر جمعیت است.
3034/6108
** خبرنگار: حسن حسین زاده/**انتشاردهنده: امید بهمنی
** برای آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان کانال زیر را دنبال کنید:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bv
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.