به گزارش ایرنا کریم ذوالفقاری روز سه شنبه در دیدار با مدیر پروژه توسعه پایدار در استان کردستان افزود: سال گذشته چهار هزار و 60 میلیارد ریال تسهیلات برای توسعه بخش کشاورزی در استان کردستان پرداخت شده است.
به گفته وی، برای اجرای آبیاری های نوین در استان اعتبارات لازم وجود دارد و به صورت بلاعوض به ازای هر یک هکتار آبیاری قطره ای برای باغات 50 میلیون ریال و برای زراعت 70 میلیون ریال به کشاورزان متقاضی پرداخت می شود و در این مورد محدودیتی برای پرداخت وجود ندارد.
ذوالفقاری با بیان این که سازمان جهاد کشاورزی کردستان علاقه مند به همکاری با این طرح است افزود: تاکید شده بخش های مختلف سازمان از جمله معاونت های بهبود تولیدات دامی و گیاهی، آب و خاک و امور فنی مهندسی، مدیریت ترویج سازمان و اداره کل منابع طبیعی استان که نهایت همکاری لازم را در زمینه های مختلف برای پیشبرد این طرح داشته باشند.
وی افزود: در بعضی از استان های کشور کشاورزان در هر سال 2 بار از زمین های زراعی محصول برداشت می کنند و کشاورزان کردستان در دیم زارها به علت آیش زمین هر 2 سال یک بار محصول برداشت می کنند.
به گفته وی، سازمان جهاد کشاورزی استان برای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی 2 رقم نخود از ترکیه با نام های 'آکسان' و 'آسو' که زودرس بوده و امکان کاشت، داشت و برداشت به وسیله ماشین آلات کشاورزی از ویژگی های آن است وارد مزارع استان کرده و هم اکنون گام های مهمی در ترویج آن در دیم زارهای استان برداشته شده است.
کردستان به دلیل داشتن بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی به شمار می رود و 110 هزار هکتار از اراضی به صورت آبی کشت می شود.
باغات کردستان نیز از اراضی آبی سهم 40 هزار هکتار دارند که سالانه بیش از 320 هزار تن انواع محصولات باغی در آنها تولید می شود.
میزان کل برداشت محصولات باغی و زراعی کردستان سالانه حدود 2 میلیون تن است
3034/6108
** خبرنگار: حسن حسین زاده/ ** انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.