به گزارش خبرنگار ایرنا رضا میرزایی روز شنبه در نشست خبری روسای کارگروه های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان با اصحاب رسانه افزود: در سه ماهه اول امسال، 129 هزار و 543 بطر مشروبات الکی قاچاق کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 30 درصد افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه در این مدت، 24 میلیون و 824 هزار نخ سیگار قاچاق کشف شده که در مقایسه با سال گذشته، 24 درصد کاهش یافته است ادامه داد: در سه ماهه اول سال جاری، 594 هزار و 130 قلم کالای آرایشی و بهداشتی قاچاق کشف شده که بیانگر رشد 63 درصدی است.
میرزایی، میزان کشفیات داروی قاچاق در سال جاری را یک میلیون و 438 هزار و 817 قلم عنوان کرد و گفت: این آمار در مقایسه با سال 95، 32 درصد افزایش نشان می دهد.
دبیر کمیسیون قاچاق کالا و ارز کردستان افزود: امسال همچنین، 10 هزار و 853 دستگاه موبایل قاچاق کشف و ضبط شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 108 درصد افزایش یافته است.
به گفته میرزایی، در این مدت، 150 هزار و 794 لیتر سوخت قاچاق در استان کشف شده است که در مقایسه با سال گذشته، 53 درصد کاهش نشان می دهد.
وی از کشف 16 هزار و 53 دستگاه تجهیزات دریافت ماهواره در سال جاری و افزایش 10 درصدی آن خبر داد و اضافه کرد: در این مدت، پنج هزار و 930 دستگاه لوازم صوتی، تصویری قاچاق کشف و ضبط شد که بیانگر کاهش 38 درصدی قاچاق این کالا نسبت به سال 95 است.
میرزایی اظهار کرد: یک هزار و 222 دستگاه لوازم خانگی قاچاق در سال جاری کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 47 درصد افزایش نشان می دهد.
به گفته وی، کشف 35 هزار و 690 کیلوگرم برنج قاچاق با 42 درصد کاهش نسبت به سال 95، کشف 4 هزار و 675 کیلوگرم چای قاچاق با 59 درصد افزایش و کشف 23 هزار و 579 متر پارچه با 36 درصد افزایش نسبت به سال گذشته، از دیگر اقدامات این ستاد در سال گذشته بوده است.
وی اظهار کرد: کشف و ضبط سه هزار و 151 راس احشام قاچاق با 43 درصد افزایش، تشکیل هزار و 464 فقره پرونده قاچاق با 12 درصد کاهش نسبت به سال 95 و دستگیری 992 نفر متهم دستگیر شده با 26 درصد کاهش نسبت به سال گذشته، از جمله عملکردهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان در سه ماهه اخیر است.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان با بیان اینکه باید اقدامات را به آن سوی مرزها ببریم افزود: در سال 96، تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم تا قاچاق شکل نگیرد.
میرزایی، فرهنگ سازی و نهادینه کردن مبارزه با قاچاق کالا و ارز را از برنامه های این ستاد در سال جاری عنوان کرد و گفت: نیاز است روحانیون، مردم و تمامی دستگاه ها در این حوزه تلاش خود را به کار گیرند.
وی با بیان اینکه دنبال برخورد با خُرده فروش ها نیستیم ادامه داد: هدف ما مبارزه و برخورد با قاچاق عمده و از جمله محصولات سلامت محور است.

** کشفیات قاچاق در سه ماهه سال جاری، 11 درصد افزایش یافته است
جانشین فرمانده نیروی انتظامی استان کردستان نیز با اشاره به اینکه کشفیات لوازم آرایشی، بهداشتی در سه ماهه اخیر، 16 درصد افزایش نشان می دهد گفت: کشفیات قاچاق در سه ماهه سال جاری، 11 درصد افزایش یافته است.
سرهنگ جعفر آژنگ به افزایش 16 درصدی پرونده های قاچاق بالای یک میلیارد ریال در استان اشاره کرد و افزود: در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قرارگاهی به نام تشدید مبارزه با قاچاق تشکیل دادیم.
وی اراده جمعی و بهره گیری از افراد صاحب نفوذ در مبارزه با قاچاق را بسیار ضروری دانست و افزود: باید در زمینه فرهنگ سازی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اقدامات بزرگتری صورت گیرد.
سرهنگ آژنگ از تسهیل مسیر کولبری در کردستان خبر داد و گفت: ما حافظ و نگهبان کولبران در زمینه ورود کالا به کشور هستیم.

** برخورد با قاچاق، حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان داخلی است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم قاچاق را پدیده ای شوم و مضر برای اقتصاد کشور خواند و اظهار کرد: برخورد با قاچاق، نوعی حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان داخلی است.
محمد دره وزمی بیکاری را از دلایل عمده بروز قاچاق دانست و گفت: برخورد با فروشندگان دست فروش از اهداف کمیسیون قاچاق کالا و ارز نیست، بلکه سیاست کشور و دولت، برخورد با دانه درشت های قاچاقچی است.
وی اولویت امسال کمیسیون را مبارزه با قاچاق محصولات سلامت محور بیان کرد و افزود: کارگروه های مختلف، عزم جدی برای مبارزه با قاچاق این محصولات دارند؛ چرا که به طور مستقیم با سلامت مردم در ارتباط هستند.

** در سال جاری، هشت میلیون لیتر سوخت از کردستان صادر شده است
مدیرشرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کردستان هم با اشاره به اینکه در سال گذشته، 34 میلیون لیتر سوخت از کردستان صادر شده است افزود: امسال، هشت میلیون لیتر فرآورده های نفتی از استان به خارج از کشور صادر شد.
فریدون یاسمی اضافه کرد: سود حاصل از فروش این فرآورده ها بین 17 هزار و 431 خانوار روستایی مناطق مرزی کردستان تقسیم شده است.
وی ادامه داد: برگزاری جلسات آموزشی برای شرکت های حمل و نقل فرآورده های نفتی، برگزاری دوره آموزشی برای کارنجات عمده، بازدید نامحسوس از فروشندگان نفتی روستایی، بومی سازی برنامه مبارزه با قاچاق فرآورده های نفتی، ایجاد سامانه پیامکی ارسال فرآورده های نفتی و اجرای طرح فروش نفتگاز در شعاع 20 کیلومتری مناطق مرزی استان، از جمله عملکردهای این شرکت در سال 95 در حوزه مبارزه با قاچاق سوخت بوده است.

** کشف یک کیلو طلا غیراستاندارد در سال گذشته
معاون استاندارد سازی و آموزش اداره کل استاندارد کردستان نیز گفت: طی 78 گشت مشترک از واحدهای طلافروشی در سال گذشته، یک کیلو طلای غیراستاندارد کشف و ضبط شد.
محمد سعید زاهدی با بیان اینکه سیاست کمیته جلوگیری از طلای بدون کد، کنترل بر این بخش است اضافه کرد: در سه ماهه اخیر، بحث قاچاق کالای خارجی مطرح شده که ساز و کار جدیدی برای آن نیاز است.
وی ادامه داد: 16 گشت مشترک و 99 مورد بازرسی از واحدهای طلافروشی انجام گرفت که منجر به کشف مقادیری جزئی طلا قاچاق شد.

** بحث قاچاق محصولات سلامت محوراز جمله برنامه های صدا و سیما در سال جاری است
دبیر کارگروه فرهنگی و تبلیغات ستاد قاچاق کالا و ارز کردستان هم گفت: امسال، بحث مبارزه با قاچاق محصولات سلامت محور و فرهنگ سازی در این رابطه، از جمله برنامه های صدا و سیما است.
سید علی موسوی با بیان اینکه گروه هدف، مردم هستند اضافه کرد: برگزاری 6 جلسه و تصویب 31 مصوبه با شرکت 20 سازمان، حاصل عملکرد صدا و سیما در ارتباط با مبارزه به قاچاق کالا و ارز در سال گذشته است.
معاون عذا و داوری دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز با بیان اینکه متولی کالاهایی هستیم که با سلامت مردم در ارتباط است افزود: کارهای خوبی در زمینه مبارزه با قاچاق محصولات سلامت محور در سال گذشته انجام شده است.
کامبیز حسن زاده فرهنگ سازی در زمینه مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور را مهم دانست و گفت: برگزاری همایش منطقه ای مبارزه با محصولات سلامت محور در کردستان، نقش بسیار مهمی در این زمینه دارد.
ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز زیر مجموعهٔ نهاد ریاست‌ جمهوری است که ریاست آن با عنوان نماینده ویژه رییس جمهوری و رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب می‌شود.
این ستاد در پی صدور فرمان مقام معظم رهبری برای مبارزه با قاچاق و اقتصاد پنهان در تیرماه سال ۱۳۸۱ تاسیس شد.
از 12 تا 18 تیر به نام هفته گرامیداشت مبارزه با قاچاق کالا و ارز نامگذاری شده است. هم اکنون پنج بازارچه موقت مرزی با مجوز ورود 84 قلم کالا در استان کردستان فعال است.
7355/6108
**خبرنگار: وریا کرمی/**انتشار دهنده: امید بهمنی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.