محسن طاهری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس آیین نامه ثبت و کنترل کیفی انواع مواد کودی وزارت جهاد کشاورزی و نامه معاون برنامه ریزی و هماهنگی اقتصادی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، عرضه و فروش هر نوع ماده کودی بدون داشتن گواهی ثبت مواد کودی از موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی ممنوع بوده و به عنوان کالای قاچاق محسوب می شود.
وی بیان کرد: بر این اساس هر نوع کود تولید داخل و وارداتی اعم از شیمیایی، زیستی و آلی باید قبل از عرضه و فروش در بازار در موسسه تحقیقات خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی ثبت شود و تاییدیه لازم را دریافت کند.
وی با اشاره به تاثیر مخرب استفاده از کودهای غیراستاندارد و قاچاق بر بافت خاک زراعی و ضرر و زیان وارده به سلامت و محیط زیست تصریح کرد: این کودها و سموم بر کیفیت کمی و کیفی محصولات کشاورزی تاثیر می گذارند.
مدیر جهاد کشاورزی عنبرآباد گفت: به منظور ممانعت جدی از ورود و توزیع کودهای نامناسب و غیراستاندارد توسط برخی افراد سودجو، کمیته ساماندهی فروشگاه های کود نیز با متخلفان و فروشندگانی که کود تقلبی و فاقد کیفیت در اختیار کشاورزان می گذارند، برخورد می کند.
وی افزود: به کشاورزان توصیه می شود برای مصرف صحیح کود و تغذیه بهینه گیاه، براساس نتایج آزمایش خاک و آب و توصیه فنی کارشناسان و متخصصان تغذیه گیاهی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی اقدام و فقط از کودهای مرغوب و استاندارد و دارای گواهی ثبت از موسسه تحقیقات خاک و آب کشور استفاده کنند.
طاهری بیان کرد: تمامی فروشگاه های لوازم کشاورزی شهرستان عنبرآباد موظف هستند هرچه سریعتر نسبت به ثبت لیست کامل ورود و خروج انواع مواد کودی فروشگاه خود اقدام کنند و در زمان بازرسی و کنترل فروشگاه توسط نهادهای نظارتی ذیصلاح فعالیت آنها قابل ارائه باشد.
مساحت کل منطقه جنوب کرمان سه میلیون و 850 هزار هکتار است، همچنین این منطقه یکی از قطب های اصلی کشاورزی در کشور محسوب می شود و سالانه 50 هزار تن انواع محصولات کشاورزی را به سایر نقاط کشور صادر می کند.
شهرستان عنبرآباد در فاصله 260 کیلومتری جنوب کرمان واقع است.
خبرنگار: هادی شفیعی مجاز ** انتشار: رسول محمدحسنی
6003/7450/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.