به گزارش ایرنا، رفتن مردم به بوستان ها و فضاهای سبز شهری در شب های گرم به ویژه ماه مبارک رمضان از پدیده های جدیدی است که در چند سال اخیر در شهر سنندج بویژه با توسعه فضاهای سبز شهری در میان مردم فراگیر شده است.
فاصله کوتاه افطار تا سحر در روزهای بلند اول آخر خرداد شرایطی فراهم آورده تا شب های رمضان در سنندج حال و هوایی متفاوت به خود بگیرد و برخلاف دیگر ایام سال، شب های رمضان جنب و جوش خاصی بر شهر حاکم شود.
بوستان ها و فضاهای سبز شهر سنندج در شب های تابستان که مصادف با ماه مبارک رمضان شده، ساعاتی قبل و بعد از افطار و حتی تا سحر مملو از جمعیتی است که از هوای گرم فراری شده و به فضاهای سبز روی آورده اند.
برخی از غدا خوری های واقع در حاشیه و قسمتی از پارک، در این ایام فهرست غذای خود را با توجه به ذائقه روزه داران تغییر داده و غذاهای مخصوص افطار توزیع می کنند.
برخی دیگر نیز به مناسبت ماه مبارک رمضان با تخفیف های ویژه و رایگان بودن استفاده از میز و صندلی های غذاخوری بیشتر از سایر ماه های سال، رعایت حال روزه داران را می کنند.
در برخی از دکه های ثابت و سیار حاشیه پارک های سنندج علاوه بر فروش انواع غذاهای محلی، نان های محلی از جمله کلانه، شلکینه، برساق و کولیره ناسکه را تهیه کرده و به مشتریان می فروشند.
در این روز و شب های گرم که گاهی دمای هوا به 35 درجه سانتیگراد نیز می رسد، حضور گسترده مردم در فضاهای سبز و بوستان های شهر در ساعات پس از افطار افزایش چشمگیری پیدا کرده و بوستان های شهر در ماه مبارک رمضان حال و هوای دیگری به خود گرفته است.
از ساعاتی قبل از افطار می توان خانواده هایی را مشاهده کرد که به امید هوای خنک بوستان ها از خانه بیرون زده و با زیرانداز، افطاری و معمولا هندوانه ای که به همراه خود آورده و با هر وسیله ای خود را به این اماکن رسانده اند، ساعاتی را از طراوات و آب و هوای خنک بوستان ها در این شب های گرم بهره مند می شوند.
افزایش بی رویه جمعیت شهری از یکسو و از سویی دیگر گسترش فرهنگ آپارتمان نشینی و کاهش فضاهای باز در منازل مسکونی باعث شده تا در چند سال اخیر بوستان های این شهر میزبان شمار زیادی از شهروندانی باشد که با غروب آفتاب به سوی این فضاهای سبز سرازیر می شوند.
به علت مصادف شدن ماه مبارک رمضان با ایام تعطیلات مدارس و پایان امتحانات شهروندان و مهمانان این استان نیز با حضور در بوستان ها و پارک ها ضمن استفاده از خنکای این محیط ها می توانند اعمال نماز و دعای خود نیز به جا آورند.
آنچه که در این میان بیشتر از همه جلب توجه می کند صفا و صمیمیتی است که در میان اعضای روزه دار خانواده ها به چشم می خورد که موجب شده تا ساعات و دقایق شادی را در کنار یکدیگر سپری کنند.
در این ایام بیشتر خانواده ها سعی دارند در قالب چندین خانواده و به صورت دسته جمعی در بوستان ها حضور پیدا کنند که در این شرایط یکی از خانواده ها دیگر خانواده ها و اطرافیان را به افطاری دعوت می کند.
پهن شدن سفره های چند متری در بوستان ها که روزه داران را با صمیمیت خاصی برای خوردن افطاری گرد هم آورده، از دیگر جلوه های زیبای ماه مبارک رمضان است که موجب نزدیکی و الفت بیش از پیش خانواده ها شده است.
در کنار این صفا و صمیمیت، پهن شدن سجاده های نماز در گوشه گوشه بوستان ها و قرائت قرآن توسط اعضای برخی خانواده ها، فضای زیبایی از معنویت را بر بوستان های این شهر حاکم کرده است.
در سنندج علاوه بر پارک آبیدر با مساحت بیش از 260 هکتار در مجموع 90 بوستان عمومی و بوستان محله در نقاط مختلف شهر به وسعت 2 میلیون مترمکعب وجود دارد که از میان آنها اغلب بوستان آبیدر، به دلیل فضا و امکانات مناسب آن بیشتر از دیگر بوستان ها با استقبال شهروندان مواجه شده است.
از این تعداد پارک در سنندج، 20 پارک در منطقه یک، 20 پارک در منطقه 2 و 50 پارک نیز در منطقه سه شهری قرار دارند.
پارک آبیدر با توجه به اینکه خارج از محدوده شهری قرار دارد جزو سرانه فضای سبز سنندج محسوب نمی شود اما نگهداری و مدیریت آن بر عهده شهرداری قرار دارد.
اما در برخی از شهرها از جمله سنندج وجود حشرات ریز به نام (توفانه) تا حدودی مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده است.
برخی شهروندان در این ایام هنگام مراجعه به پارک ها برای در امان ماندن از مزاحمت این حشرات ریز چادر برپا می کنند یا با برافروختن آتش های دودزا آنها را از محل دور می کنند.
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری سنندج با اشاره به اجرای عملیات مرحله دوم سمپاشی درختان سطح شهر گفت: از اسفند سال گذشته سه مرحله سمپاشی درختان در سطح شهر انجام شده است.
قانع حسینی افزود: با توجه به اهمیت نگهداری و حفظ درختان از انواع آفات و کنترل بیماری های گیاهی، درختان سطح شهر هر ساله در چند مرحله سمپاشی می شود.
وی با بیان اینکه مرحله نخست سمپاشی اواخر اسفند سال گذشته اجرا شد و پس از آن مرحله نخست بهاره در اواسط اردیبهشت امسال انجام گرفت گفت: مرحله دوم عملیات بهاره سمپاشی درختان سطح شهر نیز از اوایل خرداد ماه آغاز و به مدت یک هفته تمامی درختان شهر و داخل پارک ها سمپاشی شد.
وی افزود: با توجه به بارش های فراوان در سال جاری احتمال طغیان شته ها خیلی زیاد بود که با انجام چندین مرحله سمپاشی پدیده طغیان شته ها مهار شده است.
یکی از اقدام های مثبت شهرداری سنندج در چند سال اخیر در احداث بوستان های جدید با توجه به گردشگر پذیر بودن این شهر، ایجاد سرویس های بهداشتی و نماز خانه در بوستان ها است که با استقبال شهروندان و به ویژه مسافران مواجه شده است.
در کنار ایجاد این امکانات، نصب وسایل بازی نیز در بوستان های تازه ساخت نقش مهمی در جذب شهروندان به سپری کردن اوقات فراغت خود در این مکان ها دارد.
شهرداری سنندج در سال های اخیر اقدامات خوبی در راستای توسعه مبلمان شهری و فضاهای سبز صورت داده است اما با توجه به استقبال مردم، باید در کنار ایجاد بوستان های شهری در مناطق پرجمعیت شهر، ایجاد بوستان های محله نیز در محلات مختلف شهر در برنامه ها قرار گیرد.
ایجاد بوستان های محله با شرایط مطلوب که افراد هم دسترسی راحت تری به آن داشته باشند، می تواند تا حدی از حضور مردم از نقاط مختلف شهر در چند بوستان مرکزی در شهر کاسته و امکان بهره مندی بیشتر مردم از این مکان ها را فراهم سازد.
نصب وسایل بازی برای کودکان در حاشیه این بوستان ها هر چند که در تعدادی از آنها از جمله پارک های نشاط، حلزونی، بهاران، معلم، ارم و 28 دی نصب شده و با دایر شدن شهر بازی در سایر پارک ها، کودکان به جای بازی در داخل فضاهای سبز و چمن کاری ها در این مکان ها به بازی بپردازند.
اجرای برنامه های متنوع در بوستان ها از دیگر اقداماتی است که از سوی شهرداری می تواند به ایجاد نشاط در شب های رمضان در این اماکن کمک کرده و فضای دلنشین پارک ها را در دل شب های تابستان چند برابر کند.
حضور گرم و پرنشاط مردم در این ایام در بوستان ها می طلبد تا شهرداری با تدارک برنامه های فرهنگی مفرح و سرگرم کننده اوقاتی خوش را برای خانواده ها در این مکان ها به وجود آورد.
تامین امنیت لازم در این شب ها از سوی ماموران سخت کوش نیروی انتظامی در پارک ها و بوستان ها نیز باعث شده تا خانواده ها بتوانند با آسودگی، اوقات خوشی را در کنار یکدیگر سپری کنند.
یکی از مهمترین مشکلات موجود در پارک ها دایر شدن مغازه ها و بوفه های ثابت و سیار در حاشیه پارک ها است که در آنها انواع سیگار و قلیان عرضه می شود و این امر به نگرانی خانواده ها می افزاید.
تعدد خودروها در حاشیه ها پارک ها، نبود پارکینگ و کندی عبور و مرور در خیابان های منتهی به پارک ها از دیگر مشکلات کسانی است که می خواهند برای افطار به طبیعت و فضای باز بروند با آن مواجه می شوند.
3020/ 6108
**خبرنگار: عبدالله رحمانی/**انتشاردهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.